tekan jangan tak tekan!

Sunday, March 10, 2013

Ready for Solid Food?

Assalam..

Lil' Amani lagi 2 hari genap 5 bulan. Alahai, besar dah anak mummy. sobs. Mummy decide nak start bagi solid food genap budak ni 5 bulan. Awal sebulan dari yang sepatutnya. Tak sabar punya pasal, plus paksaan dari orang2 sekeliling. muahaha. Tokki Amani hari2 duk zikir kat mummy nak suapkan Amani makan. Bila mummy cakap tak boleh makan itu ini, tak boleh makan ada gula garam, tokki kata " takpe, nanti mummy gi kije, tokki suap adik makan sedap2 ye" Begitu katanya. T______T.

Sebelum buat keputusan ni, hari2 mummy google cari info pasal solid food ni. First time lah katakan. Dia punya nerbes tu macam nak menikah lagi sekali. eh?hehehe. Haruslah. Zaman maklumat di hujung jari ni, macam2 info ku dapat. Siap join group kat fb lagi. Terkejut bila tengok betapa ramainya mommies yang begitu komited dalam penyediaan solid food untuk anak. No instant food, only homemade. Sangat memberi inspirasi kat saya. Memandangkan saya tak mampu nak breastfeed baby dengan sempurna, seperti yang diimpi2 kan, saya berazam nak bagi yang terbaik untuk anak dalam penyediaan solid food ni. Nak merajinkan diri untuk masak2 untuk anak. Semoga tercapai. Amin.

Rupanya tak boleh simply suap je anak makan macam2. Kena ada 4 days rules. Kena bagi makan puree buah or sayur dulu. Telur tak boleh bagi lagi awal2 ni. Garam gula pun sama. Kena introduce sejenis2 dulu, baru boleh campur. Haa, berpeluh mummy baca. haha. InsyaAllah, sebaik mungkin akan ku ikut, tengok keadaan baby. Hasil google juga, mummy tahu Amani dah ready nak makan. Baby dah boleh di beri makan bila baby dah boleh tegakkan kepala, badan dah tegap dan dah mula nampak berminat nak makan, even tak cukup 6 bulan pun. Yes, semua ciri ada kat si debab mummy ni. Makanya, mummy dah kena ready lah ni. huhu. Masih lagi mencari gali ilmu pasal hal ni. Cara nak buat puree, penyimpanan puree, cara buat bubur, apa makanan yang boleh dan tak boleh. Ni contoh jadual pemakanan baby, untuk first timer. Thanks to mr google.:)

Nampak tak caption kat bawah tu? Tu lah group yang saya join kat fb. New mommies, sila la join, banyak sangat ilmu yang boleh kita dapat. Yang bagusnya, bila join group ni, terr-drag sekali join group laman kesihatan ibu bapa dan anak2. Group yang promosikan cara natural rawat anak2 yang tak sihat, instead of guna ubat2 klinik yang memang2 sah ada dadah. Dan Terr-join juga group yang begitu komited unvaccinate baby2 diaorang. Baru saya tahu bahayanya vaccine baby. Termalu sendiri, bukan main belajar Mikrobiologi. Siap mengajar lagi. Tapi ilmu gila cetek pasal ni. Rasanya lepas ni saya tak akan teruskan vaksinasi Amani. Tengah fikir macam mana nak bagitahu nurse KK pasal ni. Memang comfirm2 lah kena marah kan. Tapi itu kan baby saya, anak saya. Saya kena bertegas demi anak tersayang. hehe. Doakan saya kebal telinga menahan serangan nurse KK..:)

Last but not least, wajib kena ada..


























Lebarrr senyum. tak sabar nak makan ye...

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati