tekan jangan tak tekan!

Showing posts with label Family. Show all posts
Showing posts with label Family. Show all posts

Friday, May 30, 2014

Nikah Kahwin Adik

Assalam..

Minggu lepas, 23 hb, selamat dah adik lelaki yang ke 3 menikah. Yang ni sorang dengan orang jauh, orang Jengka. yang lain semua berjodoh dengan orang dekat. InsyaAllah, kalau jodoh masing2 panjang, ini merupakan majlis nikah terakhir adik beradik kami. Yang bongsu dah selamat januari lepas. Tak ada peluang lah anak2 saudara nak tengok mak saudara dan pak saudara kahwin. hehe. 



Jumaat lepas, berkonvoi ramai2 ke Jengka. seronok sekali sekala berjalan jauh ni. Walaupun sesat barat kena tinggal sebab masing2 drive macam tengah race kat Sepang. T___________T. First time saya drive sejauh tu. Selama ni, suami je yang bawa kalau travel jauh2. Tapi sebab tak cukup driver, kami suami isteri terpisah. Suami drive kereta lain, saya drive kereta kami.Alhamdulillah, selamat sampai selamat balik. Homestay yang pihak perempuan sediakan pun sangat selesa. Luas dan nyaman. Seronok berkumpul ramai2 macam ni. Bukan senang nak himpunkan saudara mara belah mak dan ayah dalam serumah macam ni. huhu. Meriah!

Kenduri sambut menantu belah kami pulak minggu depan, 7 hb ni. Macam kenduri adik bongsu lepas, yang ni pun mak ayah buat kecik2 je. Tak besar macam kenduri saya dulu. Pulak tu 7hb tu memang ramai sangat orang buat majlis kahwin. Dah nama pun cuti sekolah, memang kenduri sakan lah. Jemputan kenduri pada tarikh sama ada 7 jemputan yang mak saya terima. So, mak ayah buat kecik je, majlis kesyukuran je. ukur baju di badan sendiri, senang cakap. 

Alhamdulillah, tak banyak berhabis pun untuk majlis kali ni. banyak guna yang recycled je. muahaha. Tahun ni paling ramai sepupu sepapat kahwin dan tunang. Jadi guna je mana yang ada terutamanya untuk hiasan hantaran. banyak sangat jimatnya. hehehe. Pelamin pun nanti kan buat sendiri, tak tempah mana2. Pun guna yang cousin punya, kahwin bulan 3 baru2 ni. Adik saya ni pun bukan berduit sangat, baru bekerja. Duit tak sempat nak kumpul banyak lagi. So tak payah lah nak grand2 sangat. Ikut kemampuan sudah. Yang penting, utamakan yang wajib..:)

To my baby brother, selamat menjalani kehidupan berumah tangga. Moga bahagia hingga ke syurga. Banyak2 bertolak ansur dengan isteri dan moga2 cepat bagi aku anak saudara lagi..kikiikiki.. aminnn.

Saturday, May 17, 2014

I'm a Mak Long!

Assalam..

Alhamdulillah, sudah hampir 2 minggu bergelar MAK LONG. Happy dapat pangkat baru! Hehe. seminggu overdue, akhirnya selamatlah Ahmad Umar Irsyad menjenguk dunia. Tak nak keluar dari perut mama ye. huhu. Tapi sempat sehari je balik rumah, lepas tu kena warded, sebab suspect jangkitan kuman, seminggu lamanya. Sekarang Alhamdulillah dah balik ke rumah.

Baby Irsyad ni cucu ke dua Tok Wan dan Tokki. Dah sepasang dah cucu tokwan tokki. Si kak long Amani pun dapat terima je baby baru. Asyik panggil Baby baby. Tak adalah dengki menangis2 bila tokwan dukung baby. Kalau dengan orang lain, jangan lah. Mengamuk2 tak bagi tokwan dukung baby. Hai la kak long ni. 



Baby Irsyad dengan Mak Long


Dengan papa dan mama.

Semoga baby Irsyad membesar dengan sihat, jadi anak soleh. Dan moga2 kakak Amani tak buli Irsyad nanti ye. kikiki.




___________________________________________________________________________

Hamil dengan sihat, berpantang dengan selamat dengan SHAKLEE!

Dapatkan vitamin-vitamin yang semulajadi, terbaik dan diakui berkesan dari SHAKLEE untuk kehamilan anda. Hamil dengan sihat dengan SHAKLEE. Dan berpantang dengan tanpa rasa penat dan meletihkan dengan SHAKLEE. 


Hubungi saya:

fb: Mieyza Roslan
SMS: 019-9989052
email: hamizaroslan@yahoo.com

Monday, May 12, 2014

Hari Ibu Tak Boleh Disambut?

Assalam..

Setiap tahun, Hari Ibu merupakan salah satu acara tahunan dalam famili kami, selain hari jadi dan anniversary. Walaupun hari2 memang kena sayang dan kasih pada ibu, mengapa tidak kita special kan satu hari khas untuk meraikan hari ibu. Ye dak? So, semalam sempena hari ibu, kami buat sambutan kecil untuk meraikan ibu2 dalam rumah kami. Mak, saya sendiri yang sudah 1 setengah tahun bergelar mummy, dan adik ipar yang baru seminggu bersalin. Alhamdulillah, walaupun kecil, cukup buat hati mak gembira. Itu lah makna hari ibu kan, gembirakan hati seorang ibu. Nak balas budi mak, memang tak terbalas lah sampai kiamat. Jadi berusaha lah untuk gembirakan hati seorang mak.




Tapi tadi terbaca post seorang kawan yang bukan main ewah2 mengutuk dan mengeji orang2 yang sambut Hari Ibu ni. Konon macam tak ada agama lah gaya cakapnya. Alahai, ada jugak manusia macam ni. Agamawan pun satu, tiada kesepakatan. Ada yang jatuh hukum haram, yang terbaru, Harus pula. Bagi saya, kita ambil yang baik sahaja. Tiada salah pun sambut Hari Ibu. Kita raikan mak kita kan. Buat ibu gembira, bukan ke pahalanya berganda2? Saya sendiri sejak jadi mummy, sensitif bukan main. Si kecil Amani panggil 'ammi...ammi.." pun dah buat saya berbunga. Apatah lagi kalau dia sibuk nak cium2 pipi. MasyaAllah, tuhan saja yang tahu perasaan ni. Tak dapat bayang betapa kembang setamannya hati bila suatu hari nanti si kecil itu datang memeluk sambil ucap 'happy mother's day, mummy'. Allahuakbar! Saya percaya ibu2 kita juga punya rasa yang sebegitu kan?

Jadi, pedulikan manusia2 yang terlebih bijak pandai ni. Pandai setakat di keyboard. Dalam kepala sempit yang amat. Suka hati lah dek non. 

Buat mak kesayangan, kecintaan hati, tiada baris ayat yang mampu terluah untuk menyatakan betapa bertuahnya saya memiliki mak sebagai ibu. Tiada apa pun benda di dunia ini yang mampu dijadikan galang ganti segala susah lelah pengorbanan mak sepanjang hidup ini. Hanya doa yang mampu aku tadahkan. Mohon Allah S.W.T mengampuni dosa2 mak dan ayah. Mohon agar sejahterakan mak ayah sampai ke akhir hayat. Mohon agar syurga itu milik mak dan ayah. Amin ya Allah.  

Dan semua ibu2 di seluruh dunia, yang merasa jerit perih melahir dan membesarkan anak, yang sedang memboyot mengandung, yang bakal bergelar ibu, Selamat hari Ibu. Moga2 engkau melahir dan membesarkan anak2 yang Soleh dan Solehah. Yang berguna pada agama. Amin.

____________________________________________________________________________

Sempena hari Ibu, mengapa tidak hadiahkan ibu anda dengan supplemen yang bagus untuk kesihatan mereka. SHAKLEE mempunyai rangkaian supplemen yang sangat bersesuaian untuk ibu bapa kita. Bukan setakat kasih sayang yang mencukupi, kesihatan mereka juga harus kita jaga.

Dapatkan Produk-produk seperti Vitalea, Omega Guard, Ostematrix, Advanced Joint Health, ESP, Vitamin C dan sebagainya.

Hubungi saya untuk free consultation, pertanyaan dan pembelian.

Shaklee Distributor,
Hamiza Roslan
SMS : 019-9989052
email: hamizaroslan@yahoo.com

Thursday, April 24, 2014

30 Tahun.

Assalam..

12 April 2014, genap 30 tahun mak dan ayah saya selamat melayari alam rumah tangga. 30 tahun tu, lama kot kan. hehe. Alhamdulillah, moga2 jodoh mak dan ayah terus dipanjangkan. Dan 13 April pulak, adik lelaki yang no 2 pulak sambut anniversary. Yang pertama. Dah nak jadi bapak budak dah tak lama lagi. Tengah tunggu nak meletup je tu. kikiki. Biasa2 sambut kecil2 dengan famili je. Tapi sebab yang ni special sikit, yang ke 30, kita pun buat makan2 sikit. Jemput semua keluarga terdekat dan jiran2 terdekat. Macam biasa lah, penuh satu rumah orang datang. Maklumlah, keluarga besar, tapi rumah tak berapa nak besar, macam mana tu? kikikiki.

Plan nak buat ni pun dah lama sebenarnya. Ayah lah yang bersunggguh sangat. Jadi kami anak2 pun cubalah merealisasikan permintaan mak ayah ni. Alhamdulillah, semua adik2 dapat balik waktu ni. Memang ku paksa balik pun. kekeke. Menu pun start dari awal planning sampai ke akhir asyik bertukar je. Fikir punya fikir, last2 buat nasi ayam, laksa penang dan spagheti bolognese. Semua buat sendiri dengan bantuan mak saudara and of course adik2 ku yang awesome. Kek, tentulah handmade by me. hehe. As requested dari ramai orang, bertungkus lumus kita buat Fresh Fruity Cake. Alhamdulillah, ramai cakap sedap. Siap ada yang order lagi. Syukur Allah bagi rezeki.:)


Owhh, cakap pasal kek, ramai sangat duk berkerumun kak kek malam tu. Pasal apa? Sebab ada gambar mak ayah masa bersanding zaman dolu-dolu. haha. Edible image namanya. Tempah kat SINI. Senang berurusan dan cepat. Memang puas hati. Siapa nak, boleh order kat situ ye. Email je gambar, senang. Tak tahu sebenarnya ada tak perkhidmatan edible image kat KT ni, tak survey pun. Online kan senang, tak keluar peluh. hahaha.Gigih tahu saya snap balik gambar mak ayah bersanding tu. Tu pun cari punya la susah nak cari gambar yang jelas. Yang lain semua gambar jauh2. Kecik tuek gambarnya. kikiki. Nasib baik lah gambar adik memang dah dalam simpanan, sonang kijo. 


Tapi sayangnya, gambar pengantin tak dapat nak ambil. Sebabnya ayahanda tengah tak sihat masa ni. Jadinya memang tak ada gambar lah. huhuhu. Apa2 pun, doa kami sebagai anak mengharapkan ayah bonda terus dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Moga terus dipanjangkan jodoh hingga ke akhir hayat. Tahun ni InsyaAllah dapat lagi seorang cucu dan seorang lagi menantu. Moga2 keluarga kami terus dirahmati dan bahagia sampai bila2. Amin.

Monday, April 21, 2014

Bila Ayahanda masuk Hospital.

Assalam..

Last week, ayahanda saya warded, akibat bisul. Eh, bisul pun sampai warded? Haruslah sebab dah 2 minggu tak pecah2, and worst, he's a diabetic. Baru tahu beberapa minggu lalu yang dia ada diabetis. 

Yang nak ceritanya, ayahanda saya adalah antara manusia dalam muka bumi ni yang paling takutkan HOSPITAL dan JARUM. haha. Kalau ada orang sakit kat hospital, memang dia tak duduk lama. Sekejap je terus nak balik. Spesis mabuk darah. Jarum apatah lagi. Kalau kena pisau sikit pun memang melepek tak boleh bangun macam sakit berat. haha. Last sekali dia jumpa jarum, sebelum checkup diabetes baru2 ni, adalah masa checkup untuk pergi Haji tahun 2004. 10 tahun lepas kau! erkk, yang takut jarum ni, sama sebijik macam anak sulong dia ni hah. kikiki

Sekali Allah uji, orang paling takut ni lah kena warded, siap masuk OT lagi. huhuhu. Alhamdulillah, semua dah ok. Doktor jangka, 3 minggu ayah akan berkampung di wad, sebab nak cuci luka dan nak pastikan tiada jangkitan. Kencing manis lah katakan. Tapi tak sampai seminggu pun, dah boleh discharged wad. Dah 2 hari kat rumah, Alhamdulillah dah beransur sembuh.


Sedikit tips bagi orang2 yang ada diabetes dan mengalami luka akibat pembedahan atau sebarang kecederaan. Pastikan cuci tempat luka sekurang2 dua kali sehari. Jangan balut atau wrap tempat luka, takut luka jadi lembap dan boleh biakkan kuman. Amalkan pemakanan yang kaya vitamin C seperti buah oren, strawberi dan macam2 lagi buahan. 

Atau amalkan pengambilan suplemen Sustained Released Vitamin C SHAKLEE. Macam yang diamalkan ayah saya. huhu. Apa bezanya vitamin C ni dengan brand lain? pertama, setiap tablet vitamin c mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya dan kedua, Ujian Klinikal membuktikan Vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee ( didalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24 jam. Banyak lagi lah fungsi dan kebaikkannya. Jadi sangat baik untuk mengamalkan pengambilan vitamin C Shaklee ni. InsyaAllah, banyak manfaatnya untuk kita. Nanti kita certa lagi pasal Vitamin C SHAKLEE ni. Sekali cuba, terus jatuh cinta you!


Your SID:

Hamiza Roslan
SMS: 019-9989052
email: hamizaroslan@yahoo.com

Wednesday, January 29, 2014

Kalau Dah Bukan Rezeki

Assalam..

Allah menguji umatNya dengan bermacam cara, berbagai bentuk, kan. Supaya kita bersabar dan redha dengan segala cabaran dan dugaanNya. Well, kami baru sahaja diduga, dengan kehilangan anakanda kedua, yang baru berusia hampir 3 bulan dalam kandungan. Yes, Miscarriage. Baru sahaja teruja, baru sahaja gembira dengan kehadiran lil' tiny bundle of joy. Tiba2 Allah ambil balik. Sebagai hamba, kami pasrah dan redha. Sedih dan luluh, tak usah cerita. Lagi pulak adek baby sudah hampir 3 bulan dalam perut mummy, lagi 2 bulan sepatutnya dah boleh rasa adek tendang2, gusti2 kat dalam kan.T_____________T.

Sejujurnya, selepas heavy bleeding masa 6 minggu tu, lepas tu denggi pulak, memang dah dapat rasa yang kandungan kali ni 'kurang menjadi'. Tapi bila scan, doctor kata masih ada, hati mula berbunga kembali. Cumanya, seminggu sebelum kejadian, saya perasan yang saya tidak mabuk dan mual macam biasa. Tiada pening, tiada rasa nak muntah. Macam pelik bila cepat sangat fasa mabuk2 hilang. Then, bila dah mencapai 11 minggu, dah ready nak buka buku pink, tiba2 bleeding lagi. Kali ni tidak seteruk yang dulu. Sikit je bleedingnya. Tapi hati rasa sangat tak sedap. Terus ajak daddy ke klinik untuk scan. Hasil scan? Sangat meluluhkan hati. Walalupun dah pujuk hati untuk terima apa pun hasilnya, tapi tetap panik dan tak tentu arah bila tengok monitor yang hanya terpapar kantung dan ketulan yang tidak berbentuk dan tiada degup jantung itu. Tiada rupa baby. Tiada bentuk kepala, tangan atau kaki. Tiada degupan jantung. Hancurnya hati, hanya Allah yang tahu. Doktor yang handle cuba memujuk, suruh dapatkan second opinion. Mungkin scanner klinik dia tak jelas, katanya. tapi naluri ibu yang ada berkata anak saya sudah tiada. Terus dirujuk ke General Hospital. Yakin yang adek sudah tiada, saya berdegil untuk tidak ke hospital. Biar dia keluar sendiri tanpa paksaan.

2 hari kemudian, Jumaat malam, lebih kurang 8.30 malam keluar seketul darah beku sebesar tapak tangan di lantai bilik air. Tidak pernah mengalami keadaan seperti itu buat saya terjerit2 memanggil suami dan emak. Masih berdegil tidak mahu ke hospital, saya biarkan dulu. Hampir pukul 12, perut mula rasa semacam. Tegang dan senak. Macam senggugut kot, senggugut yang kuat. i have no idea, sebab tak pernah mengalami senggugut. Sakit contraction pun bukan. Terus minta suami masukkan air panas dalam botol untuk di tuam di perut. Alhamdulillah, lega yang amat. Hilang rasa tegang tadi. Tapi beberapa saat kemudian, rasa sesuatu yang mengalir keluar tak berhenti dan rasa macam ada sesuatu yang mahu keluar down there. Terus ke bilik air, keluarlah berketul2 darah beku yang besar dan banyak, dengan darah yang mengalir2 di kaki. Sebijik macam dalam cerita2 kat TV. Dan berterusan sampai pukul 2.30 pagi. Tak larat nak ke bilik air, saya memaksa diri untuk tidur biarpun darah masih panas mengalir tak berhenti. Terjaga pukul 4.30 pagi, Basah kain batik dan selimut dengan darah. Bila bangun, telinga berdengung, sesak nafas dan tak mampu berdiri dah. And i knew, this is not good. Gagahkan diri untuk ke bilik air seorang diri untuk bersihkan diri. Hampir collapsed di tangga, saya terbaring seorang diri di lantai dapur. Bila rasa dah ok, saya bangun ke bilik. Alhamdulillah, tiba2 Amani bangun menangis, mengejutkan emak yang bergegas ke bilik. Daddy? terbongkang tidur tak sedar apa dah. Letih menolong menguruskan isteri degil ni sampai pagi kot. Tengok saya yang dah kuning tak berdarah ni, emak paksa ke hospital. dan pukul 5 pagi tu, seluruh isi rumah bangun panik tengok saya yang dah tak berdaya sebab hilang banyak darah. Akhirnya, ke hospital juga. 

Alhamdulillah, urusan di hospital cepat dan tidak menyakitkan. Dan semua diuruskan oleh doktor wanita. Hampir ke siang, doktor bertungkus lumus cuba keluarkan seketul daging yang tidak bernyawa itu. Tidak sakit, cuma tidak selesa bila dimasukkan alat dan VE berkali2. Scan lagi untuk kesekian kali, dah keluar semua, Alhamdulillah tak perlu DnC (cuci). Bleeding pun dah stop. Lega. Tapi menangis dalam hati mengenangkan tiada lagi nyawa dalam rahim ni. 

Biar pun cuma 3 bulan dipinjamkan, tapi adek baby sangat membahagiakan mummy daddy. Sempat sambut birthday daddy dan mummy. Sempat buat mummy mengidam makan itu ini. Sempat buat daddy merempit tengah2 malam cari makanan untuk mummy yang lapar 24 jam. Ye, perit bila anak dalam kandungan kini tiada. Dulu cuma dengar cerita orang, siapa sangka mengalami sendiri keadaan ini. Tak mengapa lah, ada hikmah tersembunyi, yakin dengan janji Allah. Hadirnya dia tanpa sebarang petanda, tanpa dirancang. Perginya jua tanpa dipinta. Pedih dan luluh, tapi redha itu mengatasi segala2. Bukan rezeki kami untuk mendakap anak ini dalam pelukan. Moga2 masih dikurniakan rezeki anak2 yang soleh dan solehah pada masa yang akan datang. Amin ya rabb.

Wednesday, January 1, 2014

Yang Kedua

Assalam..

Ewahh, first entry untuk 2014. Huhu. Happy 4th anniversary blog! 4 tahun dah berblogging rupanya. huhu. Dari zaman anak dara, sampai dah jadi mak dara. hakhakhak. Sempena tahun baru ni, nak announce, we're expecting the second one. huhu. Announce lah sangat, ramai yang dah tahu kot. Kalau scroll down blog ni, selang 2 entry je duk cerita yang kisah adek baby yang tak jadi tu. Alih2 bulan lepas terus lekat. haha. Kalau nak dikira, ni memang unexpected lah. Sebabnya, kalau ikut planning, memang awal tahun baru nak mencuba untuk conceived. Dah Allah bagi rezeki awal, Alhamdulillah. Yang kelakarnya, sebab bulan lepas period lambat, dan mummy panik tak bertempat, bila bulan disember period lambat, mummy cool je. Kononnya tak ada apa2 lah, memang period saje2 lambat. Sekali bila dah lebih seminggu delayed, terus cari UPT. Subuh2 hari, 6 Disember 2013, buat test, nahhh kau. 2 LINES. Terang benderang. Terkebil2 mata dalam bilik air duk tenung UPT. hahaha. Kali ni tak ada dah aksi menangis ketar2 macam first time dulu. Ini kali I is terkejut beruks. hahahaha.

Ikut tarikh period, adek baby baru 8 minggu dalam perut mummy. Baru sangat lagi ni. Dan seawal usia ni, dah macam2 dugaan turun kat mummy dan baby. Lain macam sikit pregnancy kali ni. Seminggu lepas dapat tahu pregnant, tiba2 heavy bleeding. Sangat banyak. Sampai pasrah je, ingat dah tak ada rezeki. Sebabnya, minggu yang sama, si kakak Amani demam, suhu tinggi gila. Lepas demam, naik campak pula. So minggu tu memang dia merengek2 nak berdukung. Tak sedap badan barangkali. Lemah je nak tidur atas bahu. Makanya, mummy la yang terpaksa guna kudrat dukung budak ni, sementara tunggu daddy balik kerja. Dah la berat oii. Lepas pada tu lah, bleeding bukan main banyak. Malam tu jugak menjelajah cari klinik. Kalau hari jumaat, faham2 lah. Klinik mana lah yang buka. Last2 jumpa satu klinik. Bila scan, doctor cakap kantung ada lagi, masih elok lagi dalam rahim. So ini mungkin Threaten miscarriage. Terus doktor pesan jangan angkat berat2, jangan itu jangan ini. Kalau tak kena warded. huhu. Alhamdulillah. Lega rasanya. Lepas hari tu, semua kerja, daddy yang ambil alih, mummy duk diam2 goyang kaki. hahaha.

Eh, cerita tak habis kat situ je. Keesokkan harinya, mummy demam sampai tak boleh bangun. Macam demam urat. Panas sejuk panas sejuk. Biasa demam sehari dua je, tapi kali ni membawa sampai hari ke 4. Memandangkan kat klawasan ni, ramai dah yang kena denggi, terus hari rabu tu, daddy bawak pergi hospital. Check punya check, memang comfirm denggi, terus kena tahan masuk wad. Uwaaaaaaaaa! Menderita batin ku okeh. Awal2 lagi mummy dah melalak2 menangis bila doktor cucuk nak ambil darah tu. Adoi, 4 hari jugak berkampung kat wad tu. Sampai sekarang masih trauma teringat segala jarum yang menyucuk2 ke lengan ni. Lebam2 pun sampai sekarang tak hilang lagi. Sobs.

Harapnya tahun baru ni, tak ada lah dugaan2 yang mencabar lagi. Allah duga tanda sayang kan. huhuhu. Moga2 anak mummy kuat dalam kandungan ni. Dan moga2 rezeki kami ini kekal sampai waktunya. Bila fikir2 tak sangka pula si kecik Amani dah nak jadi kakak. Patutlah manja bukan main sekarang ni. huhu. Doa2kan kami berjaya tempuh apa pun halangan yang mendatang. Amin.

Wednesday, September 11, 2013

Cuti2 Malaysia : Cameron Highland

Assalam..

Entri pertama untuk bulan september. Dah separuh september dah hoii. hehe. Last week, bercuti bersama keluarga ke CH 3 hari 2 malam. First time ni datang dengan famili. Biasa dulu dengan kawan2 je. Tiga keluarga besar yang join, lebih kurang 25 orang termasuk kanak2 dan baby. Amani le tu. hehe. Plan dah lama gila kot, last2 semua sepakat membawa berkat pilih tarikh 5 sept 2013. Sekali jatuh pada tarikh hari last mummy bekerja. Nak bercuti punya pasal, terpaksa minta perlepasan awal untuk berhenti. kihkihkih. Kami bertolak dalam pukul 10 pagi dari Kuala Terenganu, 1 van, 3 kereta. Sampai sana pukul 5.30 petang. Biasa lah, bawa budak2, kena la berhenti banyak kali kan. kami booking hotel bajet kat Tanah Rata. Nama pun hotel bajet, paham2 lah. Bajet sungguh segala benda. Untungnya, kedai runcit banyak kat sekitar hotel tu. Kedai makan pun senang. huhu. Cuaca, tak la sejuk sangat. Tapi yang jenis berdarah sejuk tu, bersweater tebal lah jugak, siap beli sarung tangan gitu. hahahaha.

Banyak tempat jugak kami singgah. Taman Mardi, Kebun teh, Pasar minggu dan macam2 lah. paling teruja time gi beli sayur dan strawberi. Gemuk2 nya hoii strawberi. Sayur pulak murah2. Borong punya borong sampai penuh kereta. Eh, malas pulak nak cerita panjang2. Letak gambar je lah. Biarkan gambar yang bercerita. Beta tak ada idea nak merapu sebab lama sangat dah tak update blog. kehkehkeh.

 Amani & moksu

 Amani & tokki


 Our family

 Amani & Daddy #babywearing

 Rombongan mak jemah. Ni baru 3 keluarga. kalu semua datang, tak muat gambar okeh. hehe

 Honeymung!


 mummy gediks.


Amani & tok wan

Thursday, April 25, 2013

Menantu yang disambut.

Assalam..

Dah seminggu majlis berlangsung, baru nak update. hehe. Khamis lepas punya cerita ni. Alhamdulillah, selamat dah majlis sambut menantu. Syukur, meriah dengan kehadiran semua. Terima kasih juga pada semua yang berpenat lelah membantu. Semua kerja dari memasak sampai lah layan tetamu, makcik2 dan pakcik2 yang handle. Untung mak ayah saya ada adik beradik yang ramai. Tapi dia punya penat 2,3 hari juga nak hilang. huhuhu.  Tak banyak gambar yang di ambil, masing2 sibuk layan tetamu. Gambar kenangan sekeluarga pun tak ada. Gambar saya lagi lah tak ada, pasal ai is photographer katanya. muahahaha. Lagi pulak, tetiba je mata i'olls tumbuh ketumbit u'olls. First time seumur hidup. Punah harapan nak mekap cantik2. cittt. Terus tak ada nafsu nak bergambar. kihkihkih. 


Adik ipar sempat lah duduk rumah tiga hari, then lepas tu balik ke rumah family dia balik. Sebabnya adik saya dah balik ke Shah Alam, kerja kat sana. Kiranya laki bini PJJ lah ni. Tak tahu lah lama mana ni. To adik ipar, welcome to our small family. :)

Sunday, April 14, 2013

Tunang, Anniversary & Nikah

Assalam..

Alhamdulillah, selesai sudah majlis2 penting keluarga kami pada Jumaat dan semalam. Jumaat, 12 April, rumah kecil kami penuh sesak dengan saudara mara dan sahabat handai yang meraikan majlis pertunangan adik perempuan bongsu saya. Sebelum tu, ada majlis tahlil untuk arwah Atok saudara,pun penuh rumah. Nasib baik tak runtuh rumah mak ayah i'ollz. haha. Malam pulak ada sesi potong kek untuk sambut Ulang Tahun Perkahwinan my parent yang ke 29. Dah 29 tahun tu. Tahun depan kalau panjang umur, kita buat besar2 sikit, untuk yang ke 30 tahun.:) Owh, anakanda pun genap masuk 6 bulan pada hari tersebut. Semua jatuh pada tarikh 12 April.:)


Mak su Amani dengan tunang


Mini pelamin. Tirai belakang tu sewa, murah je dalam RM 180. Yang bantal2 kecik tu DIY, my mom punya kerja. Platform yg merah tu pun DIY by my ayah. Hias2 atas pelamin ni, i'ollz punya kerja. Santek tak? muahaha.



After 29 years, Alhamdulillah, masih diberi rezeki oleh Allah Taala untuk hidup bersama. Sehati sejiwa gitu. haha. Masih lagi pasangan romantik. Alhamdulillah,  di kurniakan anak2 yang menjadi 'orang', seorang cucu yang menceriakan suasana, dan dua orang menantu. Tahun depan InsyaAllah bertambah2 lagi ahli keluarga. Tak boleh cakap lama2 pasal mak ayah, nanti meleleh air hidung kiteww. huhu.

Dan semalam, 13 April, selamat sudah adik lelaki saya menjadi suami orang. Sekali lafaz je tu. huhu. Dengan rasminya, mak ayah saya dapat menantu kedua. Semalam majlis kat rumah pengantin perempuan, Khamis ni 18 April kat rumah kami pulak. Harap2 cuaca elok lah. Sekarang ni kejap panas terik, sekejap hujan. Kan takut ada yang makan nasi minyak kuah air hujan.kihkihkih.



Tinggal lagi tunggu hari khamis ni untuk meng-sibuk-kan diri. Mesti penat nak pengsan. haha. Biasalah, kalau majlis2 kahwin ni memang penat kan. Tak apa, bukan selalu kot kan. Lepas yang ni, boleh lah lega sikit. Yang lagi 2 orang tu mungkin lambat lagi, InsyaAllah tahun depan. Amani pun dah besar masa tu. kot2 nak dapat adik dah. eh??

Thursday, April 11, 2013

Kita nak dapat Adik Ipar dah!

Assalam..

After almost 2 years, keluarga saya kembali sibuk menguruskan hal nikah kahwin. 2 tahun lepas, sibuk uruskan majlis kahwin saya. Masa tu, first timer. Gementar mak ayah uruskan majlis anak sulong. Gundah gulana si pengantin masih terasa sampai sekarang. ewahh. haha. Sekarang majlis kahwin anak kedua (ayah ngah Amani) pula. Nampaknya tak ada yang melangkah bendul, InsyaAllah semua ikut susunan. hehe. Majlis nikah adik no. 2 saya insyaAllah akan berlangsung hari sabtu ni, 13 April dan sambut menantu kat rumah kami pada 18 April, Khamis. Sebelum tu, esok 12 April buat majlis tunang adik perempuan bongsu, sekali dengan majlis tahlil. The best thing, sama tarikh ulang tahun perkahwinan mak ayah yang ke 29! Tahun depan InsyaAllah walimah adik yang ke 3 dan yang ke 4 pulak, sekali gus. Lepas tu tak ada lah majlis2 kahwin ni. Iya lah, kami ni 4 beradik je. huhu.




So, seminggu dua ni memang kelam kabut menguruskan rumah. Kalau dulu majlis saya, buat kat rumah pakcik, kali ni buat kat rumah sendiri. Sebabnya mak ayah dah bergolok gadai renovated dan besarkan rumah kami yang sekangkang kera tu. hahaha. Rumah tu pun baru di beli tahun lepas, rumah pusaka keluarga  arwah tokki. So faham2 lah, sikit lagi kot nak tumbang. Adjust sana sini, akhirnya dapat lah 5 buah bilik baru, termasuk bilik solat.Ye lah, ahli keluarga nak bertambah, haruslah besarkan mana2 yang patut. Alahai, tak sangka, dah makin bertambah ahli keluarga kami. Dulu kontang kanting 4 beradik ni. Kami beza umur cuma setahun. Rapat2. Saya umur 28, adik yang bongsu 25 tahun. Tak ada adik kecik dan tak ada adik beradik yang ramai yang banyak karenah. Tiba2 2,3 tahun ni, mengalami pertambahan ahli kelurga yang agak pesat. Bermula dengan kemasukan suami pada Jun 2011, kelahiran darling Amani Okt 2012, dan InsyaAllah bertambah seorang lagi esok lusa, April 2013, mak ngah Amani. Welcome to our family! Mak ayah saya jugak agak excited kali ni, sebab first time berbesan. Almaklum, masa saya kawen, suami sebatang kara tak ada keluarga. Semua hal nikah kawen pakcik  makcik yang uruskan. Bertuahlah keluarga adik ipar saya dapat berbesan dengan mak ayah saya yang baik hati dan sporting ittew. hehehe.

Semoga majlis tunang dan nikah kahwin keluarga kami ni mendapat rahmat dan barakah dari Allah S.W.T. Dan untuk adik saya dan bakal isteri, Selamat Pengantin Baru!

Amani yang suka menyembur dengan bakal pengantin
© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati