tekan jangan tak tekan!

Tuesday, February 24, 2015

Menggali Ilmu Birthing

Assalamualaikum..

Kalau cakap pasal ilmu birthing dan parenting, sampai bila2 pun tak habiskan? Makin di gali, makin banyak pulak yang tak tahu. Makin banyak benda baru. Dan ini lah dunia saya, sejak dari mula2 mengandungkan Amani, sampailah mengandungkan adeqbaby ni. Dulu tak pernah tahu pun yang rupanya dunia emak2 ni sungguh complicated. Tapi indahnya jangan cakaplah. Betapa banyaknya ilmu yang tak pernah kita tahu. Pasal teknik beranak, pasal hypnobirthing, gentle birth, vaccination, babywearing, homeschooling. fuhhhhh, banyakkkk gilos!

Masa belum mengandung dulu2, tak tahu pun yang sebenarnya beranak ni adalah sungguh indah dan sangat semulajadi. Iyalah, memang dah tertanam dalam kepala otak beranak ni sakit nak mampus, kena gunting, terkoyak rabak, dipaksa teran2, lepas tu kena jahit pulak. Adoiii. Itu lah cerita yang didengar setiap kali melawat kawan2 yang bersalin. Rupa2nya bukan begitu sepatutnya. *______*

Allah S.W.T dah cipta dah design tubuh wanita ni memang untuk beranak. Memang semulajadinya begitu. Jadinya proses kelahiran sepatutnya berlangsung dengan tenang, tanpa paksaan, tanpa melibatkan pihak2 yang duk bising2 marah2, tanpa stress. GENTLE BIRTH namanya. 

Saya mula kenal gentle birth lepas kenal Hypnobirthing. Lupa dah tengok dari blog siapa. Masa mula pregnantkan Amani, kalu tak silap. Sejak dari situ, memang tanamkan dalam diri nak gentle birth. Maksudnya melalui proses kelahiran tanpa stress dan trauma seperti yang selalu dilalui mak2 yang beranak kat hospital tu. Saya banyak gali ilmu kot group di Fb, youtube, blog2. Belajar tentang teknik pernafasan, perineal massage untuk lembutkan bukaan laluan baby, visualisation, dan macam2 lagi. 

Tapi perancangan Allah tak sama dengan saya inginkan. Akhirnya terpaksa di Cser atas sebab2 yang malas dah nak cerita. hehe. Memang teknik pernafasan yang duk practice ke laut semua masa tahan contraction tu. Jujurnya, saya sangat menyalahkan diri sebab tak kuat nak pertahankan hak saya. Saya biarkan nasib saya ditentukan orang masa dalam wad. Bayangkan lah, bila saya di pecahkan air ketuban seawal bukaan 3 cm semata2 bacaan CTG yang 'tak cantik', saya cuma berserah tanpa kata apa2. memang tak tahu apa2 pun masa tu. Lepas pada tu lah, apa yang di planning terbang di bawa angin. Tanggunglah kau segala sendiri. sobs.

Jadi untuk kelahiran kedua ni, memang sedaya upaya mahukan gentle birth. Mahu sangat bersalin normal. Mahu VBAC (Vaginal Birth After Cser). Cuba gali sebanyak mungkin ilmu. Cuba untuk berani pertahankan hak sendiri. Jangan bodoh sangat duk ikut orang nak buat apa kat kita ni. Harapnya mampu ber-gentle birth. No IV drip, No Episiotomy, No VE, No CTG, No Paksa2 push. huhuhu.. Banyak cekadak kan. Suka hati kita lah, kitakan yang tanggung sakit segala. Bukan doktor, bukan nurse. 

Dan jangan tak tahu, siap ada kelas khas tahu bagi yang berminat dengan gentle birth ni. AMANI class. Macam nama anak aiolls kan. huhu. Susah hoii nak dapat slot untuk masuk kelas ni. Baru2 ni masa CNY, ada slot kat Kuala Terengganu. Malangnya, tak ada rezeki nak join. Sebabnya kena ke majlis kahwin sepupu kat luar terengganu. Punyalah frust tak terkata. Tapi pujuk hati sendiri, insyaAllah akan dapat ilmu lain sebagai ganti.

Kelas AMANI ni sangat bagus untuk ibu2 yang bakal beranak untuk kenal tubuh badan sendiri. Untuk tahu signal2 yang tubuh hantar waktu sakit nak bersalin tu. Untuk tahu apa yang patut dan apa yang tak patut masa proses kelahiran. Yang penting, sangat menggalakkan ibu2 untuk mendekatkan diri kepada Allah. Menyerah seratus peratus pada Allah. Tapi jangan salah faham. Ada yang beranggapan, Amani ni menggalakkan HOMEBIRTH. Beranak di rumah. Tidak ye. Beranak kat Hospital pun boleh je gentle birth, Asalkan mendapat kerjasama doktor dan nurse.

Jadi wahai ibu2 yang sekapal dengan saya, mari lah menggali sebanyak mungkin ilmu birthing ni. Supaya lepas ni tidak lah trauma nak beranak lagi. huahuahuha. Marilah bersama2 menambahkan umat Islam di muka bumi ni. Selamat melahirkan Mujahid2 dan mujahidah2 yang akan bangunkan Islam suatu hari nanti. Ehh, macam ustazah dah haaahhh.

4 comments:

Izafiza said...

haha..banyak sangat term yg ambe dok paham ni.kena khatam dua kali baru boleh hadam.haha..kak nanti share etek pasal imunisasi tu (betul ke eja)..ambe mls nak gugel.haha..

mieyza said...

hahahaha..bab2 imunisasi ni sensitip skit.. kan ada yang sentap sampai ke tulang...kikiki

achik su ann said...

rajinnye miza menggali...kc xrajin lah mne. acaner ni...

mieyza said...

ambe kena lah rajin..amboh doh kena cser..kena rajin la menggali lubang2..kikiki

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati