tekan jangan tak tekan!

Wednesday, April 1, 2015

Selamat ber-GST!

Assalamualaikum..

1 April 2015, selamat hari raya semua! Kahkahkah. Hari yang ditunggu2 telah tiba. Hari yang ditunggu2 ke? kikiki. Bermula sudah GST, yang sangat ditakut2, dibenci2. GST katanya menguntungkan rakyat, cukai makin berkurangan, barang makin murah. Tapi yang berlaku macam sebaliknya pulak, kan. Belum perlaksanaan GST, barang semua naik harga. Haiiihhh. 

Jujurnya, masih belum hadam lagi perlaksanaan GST ni. Kalau ikut pemahaman berdasarkan penerangan2 dari TV dan media sosial, GST ni ganti cukai sedia ada. Maksudnya yang cukai yang biasa 15% tu akan diturunkan hanya jadi 6%. Dan pengusaha2 atau peniaga akan dapat claimed balik cukai tersebut. Tapi kenapa barang jadi berlipat ganda mahal? Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Bila berlaku perkara macam ni, pengguna2 dan rakyat rasa tertindas. Tambah2 bila ada pihak yang kurang ajar mengambil kesempatan menaikkan harga barang berlipat kali ganda, dengan alasan GST. Susu, lampin dan barang keperluan semua yang kononnya tidak dikenakan GST, dinaikkan harga awal2 lagi. Bukan sikit naiknya, banyak % jugak tu. Bayanglah anak ramai, masih menyusu, masih berlampin. Alahaiiii.

Entahlah, kalau cakap pasal ni, tiada apa pun yang berubah. Mahal macam mana pun, bila dah namanya barang keperluan, tetap juga kena beli. Merungut memaki pun tak dapat apa2, ye dak? Cuma yang mampu buat, strukturkan balik kewangan keluarga. Beli mana yang patut. Dan doa banyak2 moga2 rezeki makin bertambah lepas ni, Aminn.

Syukur juga, dalam 2,3 bulan ni, perbelanjaan untuk lampin dan susu si kak long sudah berjaya di 'cut down' kan. Sudah berjaya cerai susu, dan hampir berjaya diapers-free kan kak long. Nanti nak share pengalaman cerai susu dan potty train budak ni di usia 2 tahun 5 bulan. Pengalaman berharga ni. huhu. Mummy target, genap 3 tahun bulan 10 ni, berjaya diapers-free siang dan malam. Sekarang ni siang je yang berjaya, malam masih tak berani nak biar diapers-free. Kan banjir tilam mummy. 

So mummy tak nak stress2 fikir pasal ni. Hadap je lah. Kita pengguna ada kuasa. Kalau bersatu, insyaAllah ada lah perubahannya. Ikut lah nak boikot ke, apa ke. Yang penting ada tindakan. Yang penting nak tenang2 hadapi perut yang memboyot ni. Nak beranak dengan tenang. Nak besarkan anak2 dengan tenang. Dan berdoa agar adeqbaby nak minum susu gantung. hahaha. Jangan ikut kak long ye, nak. Tak sudi pandang pun t*t*k mummy ni. Owh,doakan juga mummy kuat untuk kembali ber-cloth diaper. Harap rajin ye mummy, ingat, lampin udah mahallll.

Akhir kata, sama2 lah kita nantikan apakah kesudahan selepas ini. Bawak kebaikan atau keburukan? Adakah kita rakyat Malaysia ni, akan terus jadi typical malaysian? Pungpangpungpang di awalnya, lama2 terus terima dengan rela hati dan buat2 lupa? Entahhh le. Anggap lah ini ujian dari yang Esa. Nak uji sejauh mana sabarnya kita, hebat kah iman kita. Wallahu'alam..

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati