tekan jangan tak tekan!

Sunday, September 25, 2011

Susahnyeeeee nak cari Penaja!!

Assalam...

Apa hal penaja2 ni?? Meh sini nak cerita. Awal bulan depan, InsyaAllah kami2 bersama 20 lebih students akan ke Singapore, untuk lawatan sambil belajar, International Exposure. Dah namanya International Exposure , mestilah belanjanya besar bak gajah. Semua maklum lah kot. Dan seperti biasa, bila melibatkan belanja besar bak gajah, pasti lah gigih mencari sponsor sana sini. Standard lah kot, students kalau terlibat mana2 lawatan macam ni, akan cari sponsorkan. Jadi, demikian juga lah kami2 ni mencari sponsor untuk menampung sedikit perbelanjaan. Ada yang dapat, ada yang tidak. Kami tenaga2 pengajar ni pun gigih juga menolong mencari sponsor. Saya pula cuba tolong minta dengan YB-YB yang kononnya mendahulukan rakyat ni. Try lah nak minta dengan YB Dato' Toh Chin Yaw, Pengerusi apa entah kat Terengganu ni. Orang yang pegang 'Bandaraya Kuala Terengganu'. Dari dulu lagi Dato' ni pegang, dari zaman saya sekolah kot duk dengar nama dia di sebut2.
Pagi tadi, ahad yang indah, yang sepatutnya kami2 cuti sebab dah kerja hari Jumaat, susah payah ke office, print surat untuk YB. Lepas tu terus ke pejabat YB ni, dah lah parking Nauzubillah payah nak mamps. Siapa2 yang duduk Kuala Terengganu ni tahu lah macam mana seksanya nak cari parking. Pusing2 dapat lah parking, tu pun sikit punya jauh, lenguh kaki menapak. Sampai kat pejabat Dato' tu, Alhamdulillah dia ada. Lega sekejap sebab pak guard kat bawah tu cakap mungkin dia tak ada. Lepas tu kena tunggu kat luar, lama lah juga sebab dia tengah bincang apa entah dengan PA dia. Bila di panggil masuk, tiba2 dia tengah calling2 pulang dengan the other Dato', so tunggu lagi depan pintu. Dah habis dia gelak2 masa tengah call tu, kami masuk. Baru duduk tak sampai seminit, dan baru buka mulut cakap kami dari bla bla bla, terus Dato' yang 'Berjiwa Rakyat' tu cakap " tak de, tak de. Kat sini tak bagi sponsor2 ni. Kena minta dengan bahagian Kementerian Pendidikan, sini takde pitih (duit)".

Perrhhhh. Sentap ke tak sentap. Langsung tak baca surat atau proposal yang kami bawa. Bukan nak minta RM 10 K pun, sikit je pun. At least kalau tak nak bagi pun, berbudi bahasa lah sikit, buat2 baca ke surat yang di bawa buat ambil hati. Ni terus reject. Berjiwa rakyat kepala lutut ke apa. Time melawat kampung, time pilihan raya, Dato' ni lah yang gigi lembik dari lidah kot. Yang dia cakap takde duit tu memang tak tahan lah. Gaji kau RM210.10 ke Dato'??  Nak marah sungguh rasa. Bukan marah sebab tak dapat, normal lah kan kalau tak dapat yang di minta. Tapi cara kau melayan 'rakyat' bawahan ni, boleh elok sikit tak. Realiti ahli politik, memang macam ni. Tak kira lah dari parti mana pun, nak buat baik time2 tertentu je gamaknya. Alahai, hilang satu undi untuk kau Dato' time pilihanraya akan datang. hahahaha.

4 comments:

Unknown said...

cet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mmg balcklist le die jwbnyeee!! mmg tak berjiwa rakyat sungguh ni!!!

Aiko FarahShahida said...

rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. :)

Ismi SyafwanMoods said...

hehe...pilih pemimpin yg adil...berjiwa rkyat..

LYAfrina said...

hehe.. gitu la gayanyer...

1 MALAYSIA??

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati