tekan jangan tak tekan!

Saturday, September 17, 2011

Calculate your Ovulation Time.

Assalam..

Hari ini kita nak belajar mengira. Bukan sebarangan mengira ni. Sekadar perkongsian. Khas untuk yang sudah berumahtangga. teehhee. Sebenarnya tadi jalan2 kat blog ex-B2B, si cantik Liyana. Then jumpa satu yang sangat menarik pasal entri ini. Bagi yang kurang jelas, ovulation adalah waktu subur atau waktu dimana ovum mula dikeluarkan dari ovari. Ovum ini jika tersenyawa dengan sperma, kehamilan akan berlaku. Jika tidak, ia akan turun sebagai haid. So sejelas2nya lah ovulation hanya terjadi pada wanita. Jika ada lelaki yang mengaku dia pun pernah mengalami ovulation, kasi penampar jepun kat muka sebijik. haha.

source: google

Ovulation berlaku pada hari ke-13 mengikut kitar menstrual. Kiraannya bermula dari hari pertama menses. Tapi bukan semua orang mempunyai kitaran menstrual yang tetap. Ada yang kitarannya 28 hari, ada yang 30 hari dan ada yang lebih lagi. So, macam mana nak kira. Di sini penting ya wahai wanita2 sekalian untuk mengetahui kitaran menstrual anda tetap atau tidak. Sila lah istiqamah menanda dalam kalendar setiap bulan. Lepas tu picit kat bawah ni


Lepas tu isi lah ruangan2 yang disediakan. hehe. Siap bagi cycle untuk 6 bulan seterusnya tu. Bagus untuk sesiapa yang sedang merancang keluarga. Boleh lah bajet bila nak mengandungkan, InsyaAllah.:D

Saya sendiri sebenarnya memang fail lah bab kira2 benda alah ni. Padahal dari tingkatan 3 kot dah belajar bab2 reproduktif ni. Bila time kira menstrual cycle, memang blur habis. hahahaha. Well, tiba2 terdetik nak post-kan pasal ni sebab dah masuk 3 bulan menikah, pertanyaan2 yang berbaur keibubapaan mula lah kedengaran sana sini. A few days ago makcik kami menelefon bertanya khabar. Macam biasa, soalan di tanya, 'dah berisi ke belum'? kami jawap,  "belum lagi" . Di balas balik "ishh, kuruskan badan tu sikit. makan ubat lah. Takut2 ada masalah tu". Erkkk.  Agak2 kalau saya jawap 'Ehh, dah. Berisi lemak tepu, dah 26 tahun mengandungkan lemak2 ni, tak beranak2 lagi ni" kurang ajak ke tak gamaknya. haha. Adoii, baru 3 bulan kot, takkan lah sampai kena makan ubat segala. Dah rezeki belum ada. Nak2 lepas kahwin ni, hormon tak berapa nak stabil ke apa, menstrual cycle sedikit bercelaru. Dah lah bab2 mengira time2 subur fail, di tambah lagi dengan kecelaruan sistem badan ni. Let it's come naturally, kata orang putih. teehheee. Usaha memang dah usaha, doa pun dah doa. Malah memang nak sangat kalau diberi rezeki awal. Tuhan tak bagi rezeki lagi, kami redha saje. Ada lah tu sebab musababnya kan. Mungkin mental dah sedia tapi fizikal yang belum. Mana lah tahu kan, semua kerja tuhan. Honestly, setiap kali menses, memang terlintas juga rasa kecewa, nak2 lagi time ramadhan hari tu, tapi setiap kali tu lah kami cuba untuk tidak stress. Just senyum to each other and said 'tak apa, tak ada rezeki lagi'.

Kalau ikut perancangan kami, memang lah nak berisi secepat mungkin, kalau boleh 3 bulan terawal ni. Sebabnya kalau tengok kalendar, kalau TERmengandung bulan Oktober atau November, jawapnya selamatlah berpantang masa bulan Ramadhan 1433H a.k.a bulan Julai/Ogos 2012. Bulan puasa tu, jenuh karang nak berganti. Itu yang semangat sangat berkira2 bagai ni. teeehhheeee. Tapi biasanya yang kita nak sangat tak dapat, yang kita elakkan sangat tu lah yang di beri. Kalau itu takdirnya, pun redha saja. :D. Di tempat kerja saya pun, baru2 ni ada juga sedikit ribut pasal hal2 kehamilan ni. Iye lah, bos mana tak bimbang kalau semua staff perempuan tiba2 mengandung. Siapa nak handle kerja2 yang melambak tu. So pesanan bos, RANCANG KEHAMILAN ANDA. hehehehehe.

5 comments:

[leily.laily] said...

babe, tens!!!!
mommie tgh family planning mau tambah ahli ni..
hikhikhik.. =))

mieyza said...

haha..selamat2..

mieyza said...

haha..selamat2..

shaYazz said...

seb baik k.sya pndai kira....huuu....tp, de rjeki jgk lg stkt ni...:(

shaYazz said...

kita sama2 brusaha ok !!heee...tetibe je trase jgk ni..soalan yg same juga datang kepada ku...uoohhh......DUGAAN ...

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati