tekan jangan tak tekan!

Tuesday, August 7, 2012

Bila Cik Baby Bikin Suspend.

Assalam...

Pejam celik pejam celik dah lebih separuh bulan kita di bulan Ramadhan. Alhamdulillah. Dan minggu ni cik baby kita sudah di Third Trimester phase. Alhamdulillah. And today, after 4 days cuti yang penuh nikmat, mummy kembali bekerja. huhuhu. Mahu cuti lagi dong! kihkihkih. Memang nikmat lah, sebab 4 hari offline langsung tak ber-internet sebab lappy tertinggal di office. Malas nak datang ambil. 

Tapi dalam2 syok bercuti, cik baby telah berjaya bikin mummy dia suspend to the max. Ni kisah 2,3 hari lepas dah. Dah masuk 7 bulan ni, cik baby memang sangat aktif bergerak dan tendang2 perut mummy ni sampai senget2 perut. Boleh rasa kepala dia bila time dia menunjal2 kepala ni ha. Tapi hari sabtu baru2 ni, tiba2 baby kurang bergerak. Pagi tu, saya bangun lewat, dalam pukul 10. Cuti lah katakan, rugi lah bangun awal. hehe. Bangun2 je perut sangat sendat ke kiri, sebab baby mengeras. Saya gosok2 nak bagi dia beralih, diam je tak bergerak. Then lepas tengah hari perasan yang memang baby kurang bergerak. Bukan tak bergerak langsung, cuma tak aktif. Saya dah mula rasa tak sedap hati, tapi biarkan dulu sebab masih lagi rasa tendangan tu, cuma lambat dari biasa. Dalam hati fikir mungkin baby tidur. Puasa kan, takut2 dia letih ke apa ke. Tapi cuak memang cuak. Sehari suntuk asyik duk belek perut je. Asyik mengeras. Then lepas buka puasa, baru lah cik baby kita mula aktif balik duk main tendang2. Leganya dalam hati, tuhan saja yang tahu. 

Hari ahad, pagi2 lagi saya ke Klinik Ibu dan Anak pasal hal ni. Bimbang lah kan takut apa2 jadi. Lagi pun memang nurse awal2 lagi dah pesan, kalau anak kurang bergerak terus ke klinik untuk pemeriksaan. Bila nurse check jantung baby, Alhamdulillah, normal macam biasa. Berdegup kencang. Tapi tetap kena jumpa doktor dulu sebelum apa2. Masuk je jumpa doktor, tanpa check apa2, terus dia buat surat untuk warded. Walla! Apa kes ni doktor? Alasan dia sebab saya GDM, berisiko tinggi anak meninggal dalam perut. Naudzubillah. Bimbangkan anak punya pasal, saya turutkan tanpa bantah even rasa macam tak perlu kot warded2 ni. Menangis2 lah mummy ni memikirkan bakal duduk di ward lagi. Sangat tak best okeh! 

Sampai di Hospital Besar, terus lah masuk ke tingkat 1 tempat ibu2 yang dah ready nak bersalin tu. Check lagi sekali jantung baby. Lepas tu kena pasang pulak CTG yang pasang kat perut tu. Lama gila kot. Hampir 3 jam kat tempat pemeriksaan saja. Jenuh lah Daddy dengan nenek baby duk menunggu di luar tu. Masa tu dalam kepala duk fikir, dah nak beranak ke ni? Kena beranak awal ke? Kena bedah ke? Macam2 lah yang terlintas dalam kepala ni. Tapi masa ni cik baby memang dah kembali normal, bergerak dengan aktif. Marah kot sebab perut mummy kena ikat dengan tali untuk pasang alat tu. Hasil pemeriksaan dan hasil scan, doktor cakap tak payah warded. Sebab jantung dan pergerakan baby ok tak ada masalah. Ya Allah, Alhamdulilah. Rasa nak melompat dalam bilik tu. haha. Doktor pun gelak2 cakap baby saja je nak buat mak dia ni suspend. Normal bila time2 puasa ni, baby lambat bergerak. Cuma kes saya ni, sebab GDM, so kena ambil langkah berjaga2 sikit. 

Sebenarnya saya memang sangat takut bila hal ini berlaku. Lebih2 lagi ada beberapa kenalan terdekat yang ada pengalaman anak meninggal dalam perut. Dengan saya yang berisiko tinggi sebab GDM. Sangat lah bimbang. Sampai saya berdoa tak henti2 semoga semua selamat. Minta Allah jauh kan dari benda2 yang tak elok. Minta Allah jauhkan dari ujian2 yang tak mungkin saya mampu tanggung. Lepas ni ayah saya pesan, rasa lain macam je, terus buka puasa, jangan paksa diri puasa kalau rasa tak sedap hati. Fikirkan anak dalam perut dulu. Puasa boleh ganti kemudian hari. Ya Allah, lindungi lah anakanda kesayangan dalam perut ni. Jauhkan lah dari segala malapetaka. Aminn.

2 comments:

Anonymous said...

Salam..bleh tau apa mksd GDM?sy pn risau baby krg gerak..thx.

mieyza said...

GDM tu diabetes masa mengandung..kalu bby kurang gerak better jumpa doc cpt2, jgn tangguh.

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati