tekan jangan tak tekan!

Sunday, November 25, 2012

Kisah Berpantang Yang...

Assalam..

HAMPEH..sambungan title di atas ye. hewhew. Dah lepas pantang baru nak cerita pasal ni. Hari ni dah masuk hari ke 43. Hari ke 40 mummy dah melompat horey horey. hahahaha. Masa tengah preggy, semangat berkobar2 nak berpantang secara tradisional, dengan penuh disiplin lah kononnya. Siap beli set berpantang Amway lagi. mahal okeh, hampir RM300. huhu. Tapi hakikatnya, adakah daku berpantang dengan jayanya? Jawapannya sangatlah TIDAK. T________T

Sebabnya saya bersalin thru' czer, so memang tak boleh nak berbekung, menyalai dan bertungku. Sudahnya, perut still boyot macam ada baby sorang lagi kat dalam. haha. Musnahlah harapan nak berpantang macam yang diangan2 kan. Then budak Amani masuk wad sebab kuning dia tu, lagi lah hal2 berpantang ni ke campak ke laut. Masa first week, ibu baru lepas bersalin ni dah aktif berjalan ke sana ke mari. Orang2 tua yang tengok geleng2 kepala je. Dia orang cakap tak pernah tengok orang baru bersalin aktif macam ni, tak duduk di katil pun. haha. Maklumlah, baby keluar ikut 'tingkap', kat bawah tu tak jejas, tak sakit, memang lah aktif bergerak. Jalan pun laju je. Mak asyik bising marahkan saya suruh jalan slow2. Akibatnya, luka czer kena jangkitan kuman. Padan muka siapa? Muka mummy Amani lah yang tak reti duduk diam. kahkahkah.


Pasal makan pula, sedikit berdisiplin lah. Eh, ye ke? haha. Hari2 makan nasi dengan ikan panggang you. Ni makanan wajib lah bagi ibu2 lepas berpantang ni. Tapi saya tak ada selera kot nak makan macam tu, so mak masakkan sawi putih tumis air. Ayam, daging, udang, sotong TAK BOLEH. Tapi masalahnya, masa masuk wad, hari2 dihidangkan ayam. Dan saya dengan rasa tak bersalahnya, makan. kuikuikui. Mak pun geleng2 kepala lagi. Rasanya sempat 2 minggu je kot saya bertahan dengan nasi dan ikan panggang ni. Lepas tu terus  makan macam2 dah. Gulai ayam, nasi minyak, nasi lemak, semua aku bedal.hahaha. Mak sekali lagi geleng2 kepala sambil berkata 'hai, modennya ibu berpantang zaman sekarang. mak dulu 40 hari makan nasi dengan ikan panggang je'. Owhh, kesiannya mak saya dulu2. huhu. Masuk hari ke 30, saya dah makan pizza dan durian crepe lagi. Sedapnya!! Macam mana mak tak geleng kepala, dia larang je saya makan, saya minta bukti saintifik kenapa makanan itu ini tak boleh di makan. hahahaha. Teruknya kau!

Paling tak menahan, hari ke 25 pantang, saya dah selamat berjalan2 ke bandar dengan suami. Cari TV baru sebab TV kat rumah dah dipindahkan ke rumah mak. Seronok tak boleh cerita lah. haha. Tapi tak cakap dengan mak pun, sebab alasan utama keluar adalah ke klinik untuk check luka czer ni. Alang2 dah keluar, terus panjang langkah ni. hahaha. Second time keluar,masa hari ke 28. Ke Mydin Mall cari susu anak. Yang ni siap pakai seluar jeans dah. Rindu gila kot kat seluar jeans tu. Hampir 8 bulan terperap dalam almari tu. Nasib baik muat. kihkihkih. Makcik2 dah bising2 tengok saya tak habis 40 hari dah ke sana ke mari. Takut bentan katanya. Tapi saya yang dah rasa sihat segar bugar ni mana tahan duduk di rumah je wei. huhu. 

Jadinya kalau buat kesimpulan, memang tak berpantang lah mummy Amani ni. Harap2 tak ada kesan di kemudian hari. Orang lain lepas pantang bukan main kurus slim meling, mummy Amani pulak langsung tak ada perubahan sebelum pregnant dan selepas pregnant. Nasib lah labu. hahaha. Tak kisah lah, yang penting dapat berdamping dengan anak buah hati pengarang jantung dah buatkan hati mummy berbunga2 setiap hari. nanti lah lepas2 ni mummy try berpantang balik. Boleh ke?? hahahaha.


Love u sayang!!

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati