tekan jangan tak tekan!

Monday, February 15, 2010

Pelamin Angan Ku.......

Semalam saya bercuti lagi. hari ini pun. sangat berterima kasih dengan CNY. walaupun cuti ini cuma secebis dan memang tak mampu memuaskan hati saya, saya tetap bersyukur..:) dan saya menerima hakikat esok saya perlu menghadap timbunan kerja di pejabat..owhh..

Semalam juga saya dengan mohd fauzi pergi ke Festival Pengantin *erkk..tak sure betul atau tidak, yang penting something like that..* di TTC..teruja sungguh si dia mengajak saya ke situ, lebih-lebih lagi semalam merupakan hari terakhir pameran tersebut..dari pagi lagi texted me ajak pergi ke situ after dia balik kerja..and i said ok..entah mengapa saya tidak terasa sangat mahu berkunjung mengunjung ke tempat-tempat macam tu pada waktu-waktu cuti ni. pasti lah sesak dan sendat dengan manusia..nama pun cuti. huuuhhh...tapi dah dia bersungguh sangat, pergi je lah..i love to make him happy..ikut saja kehendak dia, bukan susah pun..

then after dah sampai tu, lain lah pulak cerita..saya pulak yang excited terlebih..hohoho..harus lah saya excited terlonjak macam kura-kura..ehh..macam kera tengok pelamin-pelamin indah dipamer sana -sini..owhhh..sangat santeekk okey..santekk yang overdose..terpesona.terpegun.. haha:D..serius cantik..tu belum tengok lagi koleksi gambar pengantin kat setiap booth tu..superb!! outdoor photoshoot yang sangat menawan..owhh..saya tergoda!! tiba-tiba hati melonjak mahu kahwin sekarang..hahaha...saya singgah kat setiap booth ambil pamplete dan brochure sebagai persediaan..mahu kahwin cepatkan..hahahha *saya ketawakan diri sendiri*.. dalam-dalam saya terlompat kera tuh, en. mohd saya cool saja..tak beri komen apa-apa pun.. dia cuma sibuk snapping gambar-gambar pelamin santeek tak hengat je..masa saya sibuk tanya itu ini kat booth-booth kat situ, pun dia tak menyampuk apa..dia cuma mengangguk-angguk..huuh.. lantak lah, saya berkata dalam hati. tak mahu kongsi saya punya excited, sudehh...

contoh sahaja

But something that really kasi sentap me happened last nite, when we do our routine kiss-good-nite-chat before soundly sleep..He suddenly talked about how beauty the pelamins, how wonderful the wedding photos and talked about our future...owhh..tadi bukan main kau ignore, sekarang baru mahu ulas ye..haha:D...sibuk dia mengira berapa yang patut di bayar untuk pelamin dan photoshoot..sibuk dia mengira berapa ribu riban lagi harus disimpan untuk merealitikan semua harapan...

en. mohd:
ibu, lawa kan pelamin dengan gambar kahwin tadi. abah ingat nak ambil yang kita mula-mula tengok tu.

saya:
memang lah lawa, tapi mahal sangat. lepas tu jauh, kat Pahang dia punya syarikat tu.

en. mohd:
tak apa lah, kita simpan duit lebih lagi lah. abah simpan duit untuk kahwin dan masa depan kita.

saya:
ibu kan simpan juga duit, nanti kita share lah mana-mana yang patut.

en. mohd:
abah ingat tak nak beli lagi kereta, nak simpan beli rumah dulu. rumah lagi penting

saya:
................

en. mohd:
Ermm..kalu tak pun, nanti abah buat pinjaman kereta, ibu buat pinjaman untuk rumah. gaji ibu lebih pada abah kan. takut bank tak lulus kalau abah buat loan rumah.

saya:
...............

en. mohd:
abah rasa tak sempat nak kejar kalau abah kena bayar loan rumah. nanti nak bagi nafkah untuk ibu lagi, untuk anak-anak lagi. kalau pinjaman kereta tak banyak sangat.

saya:
...................

en. mohd:
ibu..dengar tak??

that was the conversation last nite..i am speechless..i just listened to him..jauh di sudut hati, saya sangat tersentuh. .bukan sebab di minta untuk membuat loan rumah, bukan sebab itu..tapi sebak rasa melihat si dia memikirkan sesuatu untuk masa depan kami..bukan tak pernah kami merancang perkara sebegini..sudah acap kali..tapi banyak perkara yang berlaku akhir-akhir ini yang membuatkan saya melihat masa depan kami dari sudut yang berbeza..saya melihat masa depan yang kian kabur..makin jauh walaupun kami berusaha keras untuk mengejar semua itu..dan ini sangat melukakan saya bila memikirkan kelamnya masa depan kami bukan lah disebabkan kami sendiri, tapi atas sebab orang lain yang tak ingin lihat kami bersama..sungguh saya tidak lagi berharap apa-apa. saya dalam keadaan 'bersedia menerima segalanya'..saya cuba untuk 'melonggarkan' ikatan kami, walau si dia tetap kuat menggenggam...

Mungkin saya ni terlalu lemah semangat. Cengeng tak bertempat. Terlalu mudah nak menyerah kalah. tak tahan dengan ujian. mungkin. sebab sepanjang hidup, saya selalu diberikan Allah jalan yang mudah. mudah untuk mendapatkan sesuatu, tak pernah rasa hidup susah. walaupun tidak mewah tapi cukup segala. selalu dapat apa yang di ingin..sekarang baru tau tinggi rendah langit..baru di uji sikit dah gelabah..*nah!!ambik kau..rasakan!*..berbeza sungguh dengan en. mohd..sungguh bermotivasi.sungguh bersemangat..ada tokoh jadi penceramah motibasi..haha:D..selalu bagi saya semangat. tak pernah sekali dia cuba melepaskan apa yang kami sudah bina, malah makin kuat dia pegang. Cuma kadang-kadang saya rasa dia terlalu yakin yang kami boleh melalui segalanya, sedangkan dalam hatinya saya tahu dia tidak sekuat apa yang saya lihat..Dia mahu kelihatan kuat di depan saya kerana saya sering menjatuhkan semangat dia..pernah beberapa kali air mata lelakinya jatuh disebabkan saya..di kala itu haruslah saya mengakui betapa teruk dan buruknya saya, melayan lelaki sebaik itu dengan sebegitu rupa..*jahat sungguh kamu mieyza!!*..saya sering bertanya, kenapa saya dipertemukan dengan dia..sama ada hubungan kami ini sekadar pertemuan semata atau pun lebih dari itu, saya tak mampu untuk menjawap..

Biarlah..apa pun yang terjadi selepas ini, saya berdoa agar saya cukup kuat untuk menerimanya..begitu juga yang saya harapkan dari si dia..andainya sudah tertulis hubungan kami sekadar pertemuan, saya redha..dan andai memang Allah sudah merencanakan dia lah yang memayungi saya hingga ke syurga, biarlah tiada yang terluka dengan kebahagiaan kami..

Pelamin angan saya dah musnah ke???owhhh..tidakkk!!

2 comments:

Izafiza said...

owh..sy nk menangis bace enti ini..sob..sob..

mieyza said...

sob..sob..sob...

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati