tekan jangan tak tekan!

Wednesday, July 3, 2013

New Life!

Assalam..

Lamanya tak update. Dah masuk bulan 7 dah pun. Malas punya pasal lah ni. hewhewhew. Nak kongsi satu cerita, saya dah berjaya berhenti kerja! Oooyeahhh! hahaha. Suka bukan main yek. Hujung bulan 6 hari tu, dengan happynya hantar surat berhenti, yang sangat diimpi2kan semenjak dua menjak ni. Kalau ceritakan panjang pulop, kita pendekkan aje lah ye. huhu. After 4 years menabur bakti, akhirnya saya decided untuk tinggalkan semua ni. My first job, okeh. Sayang memang sayang, nak2 lagi my ex-colleagues sangat awasome! ex-students pun baik2, even ada la seorang dua yang memberi kesakitan di jiwa. hahaha. and i love teaching. 

Tapi banyak perkara yang mula buat saya jauh hati. Dah lama dah, mungkin dari tahun lepas dah kot. Dah mula rasa tak best, tak seronok. Asyik stress aje memanjang. Padahal bukan banyak pun kerja, cuma entah, ada rasa yang sangat tak best. Tak tahu lah sebab apa. Mungkin dah lama sangat buat rutin yang sama? atau mungkin pembaharuan dalam sistem yang buat saya rasa terbeban? atau mungkin bergelar ibu buat saya teringin jadi surirumah? unknown. T__T Hari2 datang kerja dengan hati yang maha berat. Banyak kali mengomel2 dengan kawan2 cakap nak berhenti kerja. banyak kali. Dan berkali2 jugak bagitahu suami benda yang sama. Dia ok, as usual. Cuma bila bagitahu parent, diaorang macam tak galakkan. So saya diam dan terus bertahan. lagi pun bukan ada kerja lain nak back up. Asal ada je orang resigned sebab sambung belajar ke, ikut suami pindah ke or dapat kerja lain ke, sumpah aku jeles! haha. Asyik2 duk fikir bila pulak giliran aku ni. Siap doa2 lagi, minta Allah bagi jalan dan petunjuk, sebab hati tidak lagi di situ. 

Sampai lah satu hari, tinggggg!! Dapat peluang berhenti kerja, terus berseri semula hidup ini. haha. Tak fikir dah lepas ni tak ada pendapatan ke, kerja apa ke, yang penting nak keluar cepat2 dari situ. Alhamdulillah, rezeki saya dapat berhenti dengan cara baik. See, gila positif, hilang job pun ku katakan rezeki. hehe. Last two weeks sebelum resigned, hidup kembali bersemangat. Suami pun tegur, aiikk, happy semacam je. Mana tak happy-nya, boleh rehat panjang2 sambil bergolek2 dengan si debab di rumah. hehe. Dah siap berangan2 nak buat itu ini. Dah planning baik punya nak masak itu ini. Jeles ye tengok fulltime housewife duk upload gambo homemade food hari2 kat fb! hehehehe. 

Dan ramai lah pulak yang ambil berat, tanya nak kerja apa lepas ni? Hidup macam mana lepas ni? Olololo. Sungguh comel mereka2 ini. Alahai, rezeki kan ada di mana2. Yes, being a jobless is not easy. Selama ni ada 2 pendapatan, sekarang suami je yang tanggung sorang2. Mujur saya ni jenis beringat, bulan2 memang simpan untuk kecemasan. InsyaAllah setakat 3,4 bulan tu, mampu kot hidup macam biasa. Cumanya tak boleh macam dulu lah, asyik gatal je tangan klik2 sana sini shopping online. Sekarang dah kena puasa shopping online. kahkah. Okeh groupon.com, bye2. sobbssss!InsyaAllah cadangnya lepas 2,3 bulan golek2 jadi surirumah, kita ber-job hunting lah pulak. Tak adanya nak biarkan encik suami sorang2 diri membanting tulang. Lagi pun, mampu ke saya ni duduk rumah tak buat apa? kan ada yang stress kebosanan pulak. Aikk, kerja pun stress, tak kerja pun stress? Camno tu? haha.InsyaAllah, moga2 ada rezeki lepas ni. Kata nak bagi Amani adik tahun depan, kena lah kerja membanting tulang untuk anak2 kan. ehh, terbocor rahsia pulop. *kreeeeekk*

Dan andai kata lepas ni ditakdirkan jadi surirumah, tak ada siapa nak bagi kerja pun, syukur saja. Kita cuba cari rezeki kot lain pulak. Bumi Allah ni luas. Sekarang ni berlambak2 surirumah yang bekerja dari rumah. Masyuukk lagi pendapatan bulan2. First day jadi housewife, suami mengusik ajak gi beli mesin jahit, sebab nak saya ambil upah menjahit. hahahaha. Kirim salam lah, daku tak reti nak menjahit. Buat kek, InsyaAllah boleh. kihkih. Tapi tu la, teringin jugak nak belajar menjahit ni, moga2 dipermudahkan, amin.

Tapi berjaya ke saya dengan cita2 saya nak jadi fulltime housewife ni? Ada cerita lain yang berlaku 2,3 hari ni. Tunggu sambungan cerita ni di episod  entry akan datang, kalau rajin nak up date lah. kihkihkih. Tak sabar nak cerita ni. hahaha. Kalau tak ada orang baca pun blog ni, ku tetap excited nak cerita, tentang cita2 yang tak kesampaian. Dapat tak hint2 dia. hahahaha. tak paham? sila abaikan. kihkihkih.

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati