tekan jangan tak tekan!

Monday, April 21, 2014

Bila Ayahanda masuk Hospital.

Assalam..

Last week, ayahanda saya warded, akibat bisul. Eh, bisul pun sampai warded? Haruslah sebab dah 2 minggu tak pecah2, and worst, he's a diabetic. Baru tahu beberapa minggu lalu yang dia ada diabetis. 

Yang nak ceritanya, ayahanda saya adalah antara manusia dalam muka bumi ni yang paling takutkan HOSPITAL dan JARUM. haha. Kalau ada orang sakit kat hospital, memang dia tak duduk lama. Sekejap je terus nak balik. Spesis mabuk darah. Jarum apatah lagi. Kalau kena pisau sikit pun memang melepek tak boleh bangun macam sakit berat. haha. Last sekali dia jumpa jarum, sebelum checkup diabetes baru2 ni, adalah masa checkup untuk pergi Haji tahun 2004. 10 tahun lepas kau! erkk, yang takut jarum ni, sama sebijik macam anak sulong dia ni hah. kikiki

Sekali Allah uji, orang paling takut ni lah kena warded, siap masuk OT lagi. huhuhu. Alhamdulillah, semua dah ok. Doktor jangka, 3 minggu ayah akan berkampung di wad, sebab nak cuci luka dan nak pastikan tiada jangkitan. Kencing manis lah katakan. Tapi tak sampai seminggu pun, dah boleh discharged wad. Dah 2 hari kat rumah, Alhamdulillah dah beransur sembuh.


Sedikit tips bagi orang2 yang ada diabetes dan mengalami luka akibat pembedahan atau sebarang kecederaan. Pastikan cuci tempat luka sekurang2 dua kali sehari. Jangan balut atau wrap tempat luka, takut luka jadi lembap dan boleh biakkan kuman. Amalkan pemakanan yang kaya vitamin C seperti buah oren, strawberi dan macam2 lagi buahan. 

Atau amalkan pengambilan suplemen Sustained Released Vitamin C SHAKLEE. Macam yang diamalkan ayah saya. huhu. Apa bezanya vitamin C ni dengan brand lain? pertama, setiap tablet vitamin c mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya dan kedua, Ujian Klinikal membuktikan Vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee ( didalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24 jam. Banyak lagi lah fungsi dan kebaikkannya. Jadi sangat baik untuk mengamalkan pengambilan vitamin C Shaklee ni. InsyaAllah, banyak manfaatnya untuk kita. Nanti kita certa lagi pasal Vitamin C SHAKLEE ni. Sekali cuba, terus jatuh cinta you!


Your SID:

Hamiza Roslan
SMS: 019-9989052
email: hamizaroslan@yahoo.com

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati