tekan jangan tak tekan!

Sunday, December 12, 2010

KuKekalutan

Hari ini hari yang tak indah bagi saya. Hari yang suram. Walau langit cerah, ooyeahh, tak hujan matahari memancar, hati tetap mendung. Haiih, cuaca elok, saya pulak yang tak berapa nak elok. Untuk kali keberapa dah ni, hidup yang baru nak tenang dikocak2 kembali. Sakit hati, marah, geram bertandang lagi. Kes apa pulak ni? Kes yang sama lah. Makanya, acara cursing people with all your heart pun bermula lagi. Tegar nya perempuan tu. Mau saja ku sedekah layangan tamparan hikmah bima sakti 7 cakerawala langit. Biar terpasak kau di perut bumi. Haa, kan dah terkeluar segala mak nenek. Tak puas lagi ke cik kak oiii.

Tahun 2010 dah semakin menghampiri penghujung. Tak sangka pula hujung2 tahun ni saya dihidangkan dengan pelbagai cerita yang tak enak. Dugaan yang tak sudah. Adoiii. Sakitnya hati. Musim2 tengkujuh yang patutnya sejuk dan tenang, panas membahang saja saya rasa. Panas kat dalam. Benar2 menguji keimanan ni. Mujur lah iman masih kuat. kuikuikui.

Sepanjang december ni juga agak kucar kacir dengan pelbagai tugasan yang tak terbuat. Meeting sana sini. Kelas yang di-postponed belum berganti. Persiapan soalan midsem yang akan berlangsung akhir bulan ni. Persiapan untuk dinner minggu depan. Haa, yang ni lain macam sikit peningnya. Dinner kat PWTC.Owhh, yang ini bikin haku migrain. Tema Movie Night Premier. Harus lah berpakaian Glamour dan bling-bling. Dan ikut perancangan awal, beria2 nak buat garden party sebelum Dinner. So, suruh sedia kan outfit yang serba serbi putih. Bila saya dah beli baju seluar semua untuk acara koktail tu, boleh pulak di cancel kan garden party tu.Haiih, cakap lah awal2. Kan senang tak payah beli. Pastu yang bling2 tu haruskah ku pakai? Tidak sama sekali. HAHA. Saya ni memang bukan jenis yang sanggup berhabis asal nampak vogue dan glamour. Nak2 untuk majlis dinner macam ni, malas lah nak berhabis beratus2 beli baju, pastu boleh pakai sekali je sebab malu dah nak pakai untuk jalan2. Tahun lepas punya dinner pakai baju biasa je. Sangat murah sampai malu nak sebut kat sini. KAHKAHKAH. Takde pun  kena halau ke apa ke sebab pakai baju murah. Makanya dinner kali ini kita pakai je baju yang sedia ada. ggegeggegegege!

Harap2nya di penghujung December, semua kekalutan berlalu. Nak mula tahun baru 2011 dengan lebih tenang dan bersemangat baru. Owhh dah nak masuk 2010??Alahai, cepatnya.... Azam baru??

Tuesday, December 7, 2010

My Bestfriend's Wedding.

26hb November lalu, saya attended majlis kahwin seorang kawan baik masa kat campus dulu, HUDA. Baru nak update cerita, sebab baru dapat semangat nak update. haha. Pulak tu baru dapat pics dari member yang bawa kamera. Lately saya sangat lah selalu lupa nak berdampingan dengan camera, jadinya selalu tak dapat capture memori2 indah ni. Haiih..

Huda ni kawan masa susah senang kat MSU dulu. Teman serumah, sebilik, sekelas. Tak nak cerita lah tentang segala macam susah senang masa belajar dulu, kan emo tak pasal2. huhu. Yang pasti banyak juga lah yang kami kongsi bersama, walau sempat berkawan rapat pun hanya lebih kurang 3 tahun. Sekarang even tak bersama, masih lagi contact2. Tapi dia lah yang rajin menelefonnya. Nak harapkan saya? Kononnya sibuk memanjang je..*malu*. 

Berbalik pada cerita kahwin ni, honestly saya sedikit terharu. Sebab sepanjang berkawan dengan dia, sempat lah saya menjadi saksi pahit manis cinta diaorang ni. Dari drama sebabak, suka-happy-no-ending, sampai lah acara bergaduh bagai nak kiamat, semua di lalui dengan jayanya. Owh, lupa nak bagitau, suami huda ni bernama Hazrif. Diaorang ni bercinta dari form 4, masa umur 16. Hebat tak? Kuatnya jodoh diaorang, hampir 10 tahun bercinta. Akhirnya ke jinjang pelamin. Sangat terharu, bila tengok kawan sendiri akhirnya bahagia bersama. 



Ini lah Huda n Hazrif. Gambar ni i curi dari fb..hehehe
Masa kenduri dia, saya pergi bersama 2 orang kawan yang juga ex-housemate masa belajar, Shida dan Suzy. Rajin diaorang datang jauh dari KL semata2 nak attended kenduri si Huda ni. Lepas pick up diorang kat airport pagi tu, dalam pukul 10 kita orang bertolak ke Kemaman. Faham2 saja lah, K. Trg dengan Kemaman bukan dekat, mau 3 jam juga. So, kena lah bertolak awal. Sampai ke rumah Huda dalam pukul 1 petang. Rupa2nya bersanding pukul 3, kitaorang sampai awal lah pula. Tak sempat nak tunggu Huda-Hazrif bersanding. Kan kalau tunggu, maunya sampai maghrib baru sampai rumah. Jadinya hanya sempat jumpa huda je. Lama dah tak jumpa dia. Sekarang jumpa dah jadi isteri orang. Dan dia masih macam dulu, still clumsy, mulut pok pek pok pek. haha. Owhh, pelamin dia sangat cantik. Mau macam ini juga. BERANGAN LAH KAU. Sempat lah posing amik2 gambar. Dan sempat juga saya berdrama airmata depan pelamin tu. Sebak you, tengok member baik akhirnya naik pelamin. :D . Borak2 makan2, dalam pukul 2 kitaorang dah gerak balik. Singgah di Mesra Mall untuk dapatkan ini BIG APPLE DONUT. Yummy!

Si Shida dan Suzy pula,dah datang kenduri, merangkap sekali lah melancong ke Terengganu ni. Tapi silap time lah, datang time tengkujuh macam ni, nak menapak pun banyak halangan lah. Sempat lah 2 hari mereka ni duk di Terengganu. Kesian juga sebab tak banyak tempat saya bawa diaorang, sebab kerja dan hujan yang tak henti2. Tapi dalam2 tak banyak tempat pergi, hebat juga minah2 ni shopping kat Pasar Payang. Beratus juga habis beli itu ini. Syabas! hahaha! Tak apa lah, lain kali sila lah datang lagi, aku bawak korang pergi Pulau pula ye. Tapi make sure datang jangan di musim Tengkujuh ye..hehe

Monday, December 6, 2010

Tahun Baru 1432 Hijrah. Salam Maal Hijrah

1 Muharram 1432H. Alhamdulillah, sekejap lagi, lepas maghrib, tahun baru muncul kembali. Tahun baru dalam kelendar Islam yang sepatutnya seluruh umat Islam di dunia ni menyambut dengan penuh kesyukuran. Malangnya, kat Malaysia ni, sambutan tahun baru masihi disambut jauh lebih hebat, penuh warna warni. Tahun Islam? Cuma di pandang sepi. Yang penting, 1 Muharram, cuti umum. hmmm, takut pulak fikir sikap umat Islam sekarang. Lupa dan Alpa dengan segala nikmat Allah s.w.t.

Memandangkan kejap kita bakal menyambut tahun baru, marilah sama2 kita menadah tangan berdoa moga2 hidup kita sepanjang tahun lepas di berkati Allah, dan setahun yang bakal mendatang ini penuh dengan rahmat dan limpahan nikmat yang tak terhingga dariNYA.


Doa Akhir Tahun
 Di baca pada akhir tahun, 29 zulhijjah, lepas solat Asar

 
Maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah Swt. melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad saw., beserta keluarga dan sahabat-sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah kukerjakan selam tahun ini dari apa yang menjadi laranganMu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayangMu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untukku, dan Engkau telah mengajakku bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itulah ya Allah, aku mohon ampunanMu dan berilah ampunan kepadaku dengan kemuarahanMu. Segala apa yang telah aku kerjakan selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, aku mohon kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amalku dan semoga Engkau tidak memutuskan harapanku kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.

Doa Awal Tahun
di baca pada awal tahun, 1 Muharram, selepas solat Maghrib


Maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah Swt. senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad saw., beserta keluarga dan sahabat-sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim (dahulu) lagi awal dan hanya kepada anugerahMu yang Agung dan kedermawananMu tempat-tempat bergantung. Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami mohon kepadaMu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) setan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya. Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak kepada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu wahai Dzat yang memiliki keagungan dan kemuliaan.

Selamat Menyambut Maal Hijrah untuk semua Umat Islam. Semoga Tahun ini memberi pengertian yang lebih sempurna sebagai umat Islam, dan semoga segala amalan tahun lepas dan tahun ini akan di berkati dan dirahmati Allah S.W.T.




Sunday, December 5, 2010

Tengkujuh.

Owhh mood. Kemana dikau menghilang?

Lamanya tak update. Bukan tak ada cerita. Banyak sangat yang nak di-entrikan. Tapi banyak juga halangannya. Halangan paling besar, MALAS. Kalu masalah yang satu ini, tak dapek nak tolong dah. huhu. Lagi satu, musim tengkujuh di Terengganu tengah melalui fasa terhebat. Tengah hujan bersungguh2, macam tak nak berhenti langsung. Tak bagi can langsung nak beronggeng2. Eh, mana ada tak beronggeng. Hujan ribut petir pun, i sanggup je menapak mengharung banjir kalau di ajak bershopping berjalan kemana2. MUahaha.

 Tapi tak boleh nafi lah, kalau dah hujan bak marathon tak henti2 berhari2, banyak urusan lah yang tersangkut2. Hujan bukan spesis yang manja2 renyai2 tu, ni hujan yang lebat selebat2 nya. Kesian pulak tengok orang yang cuma bermotosikal untuk kemana2. Basah kuyup mandi hujan. Ye lah, pakai baju hujan or payong memang tak jalan dah. Eh tapi seronok apa mandi hujan. Teringat zaman kanak2 rebina dulu. Bila lagi kan nak mandi hujan. haha. Biasa lah, ini pemandangan biasa bagi penduduk pantai timur di akhir tahun. Musim tengkujuh yang sangat istimewa. Akhir tahun je tau dapat rasa macam ni. Memang mencabar lah kalu nak bercerita pasal musim tengkujuh ni. Bila hujan begini, automatik jalan raya mula lah jam macam musim perayaan. Sesak sendat dengan kereta. Ye lah, dari yang bermotorsikal, terus berkereta untuk elak hujan. Nak bangun tidur pun jadi cabaran musim2 sejuk begini. Haha. Keseronokan berselimut bertemankan irama hujan lebat sangat syioookk!! Macam hari2 nak tunggu jumaat, supaya boleh tidor lama sikit. kahkah. Tapi yang paling tak best, bab kehadiran students.  Nak2 kelas pagi, berapa kerat lah students yang datang. Adoii. Bab ni memang boleh mengundang marah betul. Ye lah, kita dah susah payah datang pagi2 nak mengajar, dia orang boleh tak datang sebab tidur lah, tak boleh datang sebab hujan lah. Dah nak buat macam mana, kelas pagi bukan boleh ubah2. Kalau orang lain boleh sanggup meredah hujan datang kelas pagi2, anda2 tak ada perasaan ke nak usaha bangun datang tuntut ilmu. haiih. Nasib lah dapat lecturer macam saya. Tak datang kelas, dapat lah 'something' dari saya.:D


 Owhh, beberapa tahun kebelakangan ni, musim tengkujuh di Terengganu dah tak macam dulu dah. Dulu kalu akhir2 tahun macam ni semua duk rumah main banjir. Tak ada nak buat. Paling2 syiok pun rebus ubi kayu, makan dengan nyior, minum air kopi.*grluupp*Sedapnya!. Sekarang musim tengkujuh satu rahmat. Sebab ada Monsun Cup. Ala, yang main kapal layar tengah2 hujan ribut tu. So ada lah aktiviti sikit penduduk Terengganu. Rezeki pun tak putus, ada juga masuk hasilnya. Pelancong pun ada lah yang nak datang walaupun hujan ribut bagai. Tapi, saya pun tak pergi tengok pun lagi. Dah habis belum ek Monsun Cup ni?? hehe.

Dalam seronok2, ada yang tak best nya. Dalam tak bestnya, ada juga seronoknya. Fair lah tu. Kan sesuatu yang Allah jadikan ada baik dan buruknya. Nikmatilah sepenuhnya. Semoga tengkujuh kali ini tidak membawa malapetaka kat siapa2. Dan berhati2 lah di jalan raya. Dan sesiapa yang berpeluang main bah, hati2 juga. Saya dah bertahun2 tak main banjir, sebab kampung saya dah tak banjir sejak awal 90an. Mak saya kata zaman dulu2 time banjir kat kampung sangat seronok berperahu segala. Jeles sungguh. Sekarang tak banjir dah, duduk rumah je tengok tv. Tak mencabar langsung. huhuhu. Tapi ok lah tu. Kalau lah masih banjir, agak2 saya 24jam berendam dalam banjir. hahaha:D

Wednesday, December 1, 2010

T_______T

Am i suffering rite now? Entah. Yang pasti rasa dah di luar kebiasaan. Macam kegembiraan yang di harap tak kunjung2 juga. Baru nak senyum happy huhahuha, tiba2 mood seronok hilang melayang. Ada je yang tak kena. Haiih..Ini kah hidup? seksa dowhh. Sampai nak buat kerja pun rasa dah tak best. Langsung tak ada mood nak sentuh kerja yang bertimbun2. Soalan midsem tak buat lagi. semua benda pun tak buat lagi. TENSION!!

Tapi pada apakah harus saya sandarkan semua keresahan ini? Pelik bukan. Tak tahu di mana puncanya. Atau mungkin juga tak ingin tahu sebenarnya. Asal malam je rasa nak menangis. Pedih dada. T_________T

Sekejap rasa kuat. Sekejap rasa lembek longlai. Sekejap dah yakin pasti. Sekejap rasa keliru dan tak pasti. Walla! Bercampur baur. Setiap langkah yang di ambil bagaikan memberi lebih banyak soalan berbanding jawapan. Tak telus. Takut. Keliru. Apa saja, just name it. 

Kata2 semangat dan penuh rangsangan bagaikan tak lagi berupaya memberi sentuhan di hati. Ucapkan lah apa saja, hati bagaikan beku. Cuma satu yang belum penah sekali pun terhenti; doa pada yang SATU, agar apa pun rasa yang di beri, mohon kuatkan lah hambaMu ini. Moga apa pun ujian yang di kirim, bahagia itu biarlah milik hakiki hambaMu ini.
© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati