tekan jangan tak tekan!

Monday, December 6, 2010

Tahun Baru 1432 Hijrah. Salam Maal Hijrah

1 Muharram 1432H. Alhamdulillah, sekejap lagi, lepas maghrib, tahun baru muncul kembali. Tahun baru dalam kelendar Islam yang sepatutnya seluruh umat Islam di dunia ni menyambut dengan penuh kesyukuran. Malangnya, kat Malaysia ni, sambutan tahun baru masihi disambut jauh lebih hebat, penuh warna warni. Tahun Islam? Cuma di pandang sepi. Yang penting, 1 Muharram, cuti umum. hmmm, takut pulak fikir sikap umat Islam sekarang. Lupa dan Alpa dengan segala nikmat Allah s.w.t.

Memandangkan kejap kita bakal menyambut tahun baru, marilah sama2 kita menadah tangan berdoa moga2 hidup kita sepanjang tahun lepas di berkati Allah, dan setahun yang bakal mendatang ini penuh dengan rahmat dan limpahan nikmat yang tak terhingga dariNYA.


Doa Akhir Tahun
 Di baca pada akhir tahun, 29 zulhijjah, lepas solat Asar

 
Maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah Swt. melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad saw., beserta keluarga dan sahabat-sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah kukerjakan selam tahun ini dari apa yang menjadi laranganMu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayangMu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untukku, dan Engkau telah mengajakku bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itulah ya Allah, aku mohon ampunanMu dan berilah ampunan kepadaku dengan kemuarahanMu. Segala apa yang telah aku kerjakan selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, aku mohon kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amalku dan semoga Engkau tidak memutuskan harapanku kepadaMu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.

Doa Awal Tahun
di baca pada awal tahun, 1 Muharram, selepas solat Maghrib


Maksudnya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah Swt. senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad saw., beserta keluarga dan sahabat-sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim (dahulu) lagi awal dan hanya kepada anugerahMu yang Agung dan kedermawananMu tempat-tempat bergantung. Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami mohon kepadaMu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) setan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya. Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak kepada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu wahai Dzat yang memiliki keagungan dan kemuliaan.

Selamat Menyambut Maal Hijrah untuk semua Umat Islam. Semoga Tahun ini memberi pengertian yang lebih sempurna sebagai umat Islam, dan semoga segala amalan tahun lepas dan tahun ini akan di berkati dan dirahmati Allah S.W.T.




No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati