tekan jangan tak tekan!

Thursday, March 4, 2010

Hakikat Hidup Seorang Manusia..

Hidup ini terkadang sungguh aneh. pelik. Di luar kawalan.Di luar jangkaan. Katakan apa saja, yang pasti hidup manusia memang sangat 'complicated'. Bukan mudah menjadi manusia. Beratnya beban memikul tanggungjawap menjadi khalifah. Proses kehidupan manusia dari sebesar dua jari hinggalah ke liang lahad telah menemukan seseorang dengan pelbagai keanehan dalam hidup.Setiap manusia yang berjaya berjuang meneruskan kehidupan, pasti melalui pelbagai pengalaman hidup yang bukan sedikit kesannya. Dan pastinya pada setiap peringkat kehidupan itu mempunyai cabaran tersendiri yang harus ditempuhi, sebelum benar-benar layak di panggil manusia. Semasa kecil, ada cabarannya. Semasa remaja, ada dugaannya. Semasa dewasa ada rintangannya. Dan masa tua, tetap ada dugaannya. Itu lumrah bagi seorang manusia.Kerana itu lah yang di janji tuhan, sebagai menguji ketabahan dan ketaatan hamba. Maka berbahagialah manusia yang sedang dalam ujian ALLAH S.W.T kerana sesungguhnya manusia itu dalam rahmat-NYA.

Namun kadang kala keanehan hidup manusia itu terlalu sukar untuk dimengerti. terlalu sulit untuk difahami. Susahnya membaca hati manusia. Payah untuk mentelaah setiap karektor manusia disekeliling lantaran setiap manusia itu sudah pastinya melalui sistem kehidupan yang berbeza untuk membentuk siapa dia pada hari ini. Hati sering tertanya wujud kah manusia yang sikapnya macam itu? macam ini?. Benar wujud. semakin dewasa, semakin luas pergaulan, semakin terbuka peluang bertemu dan berinteraksi dengan manusia yang karenahnya bukan sedikit. Jika dulu fikiran masih suci, hingga begitu yakin tiada manusia yang dilahirkan untuk menjadi 'jahat', kini perspektif itu harus diubah. harus menerima hakikat bahawa ada manusia yang hatinya tidak dikurniakan ALLAH S.W.T dengan secebis kebaikan. Busuk. Kotor. Iri hati. Dengki. Tiba-tiba hidup ini rasa seperti tercemar dengan fikiran seperti ini. tiba-tiba terasa belum bersedia untuk menghadapi manusia seperti ini. Belum cukup kuat untuk menangkis perilaku golongan manusia seperti ini.

Lebih aneh apabila terdapat segolongan manusia tegar menjadi hamba cinta. Benar cinta itu indah. Cinta ini membahagiakan. Cinta itu mengasyikkan. Tiada yang salah tentang cinta. Tiada yang kotor tentang cinta. Bahkan cinta merupakan anugerah dari ALLAH, yang ditiupkan dalam hati setiap manusia, agar seluruh umat manusia hidup dalam kasih sayang. Cinta wujud sebagai tunggak menyambung kesinambungan manusia. Jadi, dimana salahnya CInTa?? Salahnya cinta hanya pada manusia yang menilai cinta tiada harga. Yang menjadikan cinta satu alasan untuk membenarkan segalanya berlaku tanpa batasan dan tanpa sempadan. Cinta tiada harga ini kemuncaknya mengundang derita yang tak sudah. Mengundang tangisan penyesalan. mengundang rasa yang ingin dilupa sampai ke akhir hayat. Dan akhirnya cinta yang tidak bernilai ini akhirnya berada ditempat selayaknya. Di neraka ciptaan tuhan.

Penulisan ini hanyalah peringatan untuk diri sendiri. Yang sentiasa gagal melunaskan tanggungjawap sebagai seorang manusia. Yang sentiasa terbabas dan tergelincir dari landasan kehidupan yang sebenar. Namun tegar mencari dan memburu jalan yang lurus. Biar pun penuh ranjau, biarpun penuh duri, jalan yang lurus itu harus dicari. Redhalah jika ALLAH menyediakan jalan yang bengkang bengkok dalam meniti kehidupan, sebelum benar-benar bertemu jalan nan lurus itu. Itu hadiah dari ALLAH, yang menyayangi hambaNya. Kerana sudah dijanjikan, setiap kesusahan itu, disebaliknya akan ada kesenangan. Janji ALLAH S.W.T itu pasti.

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati