tekan jangan tak tekan!

Friday, July 30, 2010

Stresskah?


Diri di landa ke-stress-an. Banyak benda yang menyesakkan otak minggu ni. Macam datang bertimpa-timpa. Ditambah dengan kondisi diri yang tak stabil, hampir meraung dibuatnya. ehh, tak ada lah sampai meraung. Tapi yang pasti tetap tertekan. Kerja macam tak pernah habis. Ada saja yang bertambah. Dari marking exam paper, key-in markah, Ujian amali untuk Students L.I, membantu students dalam thesis, buat pathway yang latest untuk students, report akaun, survey lagi. Ya ampun, semua kena beres minggu ini. stress okey. sangat stress. Stress secara berjemaah. Semua tekun di laptop masing-masing buat kerja. haha. Sungguh B.E. Ini baru lah staf yang berdedikasi. Ini lah antara kebaikan stress, semua tiba-tiba tekun membuat kerja. Biasa lah, manusia ini kadang-kadang perlu ditekan untuk menghasilkan kerja yang lebih bagus. hehe.

Owhh, minggu ni juga saya buat satu benda yang di luar kotak otak biol saya. Tekanan yang melanda buat saya rasa ini cara terakhir. Lelah dan penat mencari konklusi, akhirnya saya bertindak. Tindakan yang diambil selepas berfikir berhari-hari. Nekad dan tekad, saya mengambil keputusan untuk menghubungi seseorang yang cukup dekat dengannya. Seseorang yang menjadi tunggak utama terhalangnya segala perangcangan kami. Sangka saya, pasti saya di maki dan dimarahi. Jadi, saya cuba menstabilkan emosi dan menyediakan mental untuk apa pun yang bakal saya hadapi. Ironiknya, panggilan saya di layan dengan cukup baik. Cukup mesra. Cuak yang tadi begitu kuat dirasa, hilang serta merta. Saya mengambil kesempatan memohon maaf atas apa pun kesilapan saya. Saya merayu agar ada penyelesaian segera dapat diberikan. Saya mohon, jika benar saya ini bukan 'insan terpilih' itu, lakukan sesuatu agar saya tidak lagi dalam ingatannya. Namun jawapan yang saya terima agak mengejutkan. Selain di layan mesra, saya juga diberitahu yang diri ini tak pernah di benci. hah??apakah? Selama ini saya di beritahu yang saya ini tak sudi dipandang pun. Ala-ala spesis hina yang tak patut wujud. Saya diperlaku seperti seorang yang tak patut dibuat kawan. Aneh bila saya dengar sendiri dari mulut tuan empunya badan yang dia tak pernah benci saya, dan tak kisah pun dengan kekhilafan diri ini. Sangat lah un-sangka-rable bila orang itu tidak menyalahkan saya, malah cuba bermesra dengan saya. Entah. Saya percaya dia cuba untuk bersangka baik dengan saya, setelah pelbagai tuduhan yang pernah dilempar ke muka saya. Walaupun dia menafikan, saya tau dia pernah menyimpan sedikit kebencian terhadap saya. hmmm. Apa perbualan saya dengan dia, biarlah rahsia. Yang pasti, tiada penyelesaian yang diberi. Saya masih terkontang kanting di sini. Alasan yang di beri bagi saya cukup tak munasabah. Namun biarlah, diberi peluang untuk berbicara dengan orang itu dalam keadaan yang sempurna sudah cukup membuatkan saya bersyukur. sekurang-kurangnya saya dah meluahkan apa yang saya rasa, terhadap orang yang sepatutnya. Sekurang-kurangnya saya mendengar sendiri apa pandangan nya terhadap saya, walaupun mungkin itu bukan dari hati sebenarnya.


owhh, saya memang gila. Bertindak dalam keadaan diri penuh dengan ke-stress-an. Dalam keadaan kerja yang bertimbun melambung. Walau pun bagai hilang sebahagian beban di bahu, hati tetap tak keruan. Tetap gelisah. Tetap berperang dengan perasaan sendiri. sobsobsob. Namun saya yakin, saya akan keluar dari masalah ini tak lama lagi. InsyaAllah, semoga saya mendapat petunjuk dariNya.

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati