tekan jangan tak tekan!

Thursday, December 30, 2010

Iron Chef..

Semalam satu lagi staff aktiviti berlangsung. Kiranya yang last lah untuk tahun 2010. Program yang sangat2 menarik saya rasa, iaitu IRON CHEF. Senang cerita, pertandingan memasak lah. Tujuan sebenar adalah nak perkenalkan kitchen . Kitchen ni baru lagi siap, dalam tahun ni juga. So ramai lagi lah yang tak tahu tempat dan keadaannya. Kitchen ni sebenarnya untuk kegunaan pelajar jurusan Culinary Art. Siapa2 yang berminat nak jadi Chef, boleh lah apply masuk. hehe. Sangat best okeh Kitchen dia. Luas dan selesa. 

Semua staff di bahagi 16 kumpulan, 3 atau 4 orang sekumpulan. Setiap kumpulan dapat satu dapur dan semua peralatan. Bahan yang di sediakan adalah beras yang bercampur rempah2 kasar, ayam 3 ketul dan sayur. Task dia mula2 kena asingkan beras dan rempah2 kasar, ala2 Puspa Wangi dalam cerita Musang Berjanggut gitu. Lepas tu kena sediakan 3 jenis masakan dari beras, ayam dan sayur. Nak masak apa, bebas. So group saya ni sangat lah tak ada idea. Fikir punya fikir, akhirnya kami buat keputusan nak masak Nasi Minyak, Kari Ayam dan Acar jelatah je. Senang dan tak rumit. Bila tengok group2 lain bukan main hebat buat bubur, nasi Tomato, Nasi Mentega, memang dah pasrah dah. Dah lah time rasa tu tiba2 macam tak jadi pulak nasi minyak tu. Macam something missing but don't know what. Comfirm kalah. haha. Tapi masa announce tu, boleh pulak group kami dapat tempat ke-2. Hahaha. Hebat tak?? Macam kelakar pulak. Ingatkan tak ada harapan langsung nak menang. Tiba2 dapat tempat kedua. Suke suke!!

Gigih mengasingkan  beras dah rempah ratus. Tiba2 jadi Puspa Wangi. hehe

Chef2 lelaki tengah tunjuk skill. Harapnya lepas ni tak bertukar jadi awww ye..

Ku bakal dikecam hebat disebabkan gambar ini..T__T

Kak Na wajib ada ye..hehe

Ini lah juri2 kami..Chef2 terkemuka PTPL..hehehhehe. Rasa chef, jangan tak rasa.

Chef tengan merasa Nasi Minyak saya.

Ni la makanan yang berjaya group saya siapkan. Bertungkus lumus saya, Kak Syaidah, Aziyan dan Liana siapkan. Gambar saya curi dari juri kita, Chef Ifa. Cantik gambar yang dia ambil kan..
Nasi Minyak
Acar Jelatah






Kari Ayam

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati