tekan jangan tak tekan!

Monday, August 30, 2010

Pabila Demam Melanda

20 Ramadhan 1431

Alhamdulillah. Kini di fasa 10 Ramadhan terakhir. 10 malam yang paling berkat dan penuh keredaan. Moga malam-malam terakhir Ramadhan ini terisi dengan penuh barakah dan kerahmatan Allah taala.

Dah tinggal lagi 10 hari menjelang Syawal, macam-macam dugaan di lalui. Cuaca yang panas membahang semenjak dua menjak ni mencetus demam sedunia. haha:D. Ramai yang di landa demam, termasuk lah ayahanda dan cik Ziana kita, dan tak terkecuali yang bakal demam, saya sendiri..gegege. Memang cuaca yang agak panas dalam seminggu ini menjadi cabaran terbesar sepanjang Ramadhan ini bagi saya. Bayangkan saya menghabiskan cuti hujung minggu dengan berbaring di kerusi, bertemankan tuala basah yang kering tak sampai setengah jam pun. haaihh. Gila panas. Sampai tak senang duduk. Sampai kering tekak. Tiba-tiba rasa kembali ke zaman kanak-kanak rebina yang tak berenti tengok jam menghitung waktu berbuka. haha. Sumpah tak tahan.



Kebetulan pula keadaan biologi tubuh yang sedang melalui Ovulatory phase, turut menyumbang kepada peningkatan suhu badan. Memang kebiasaan, 2 weeks after miss P bertandang, saya akan rasa nak demam sebab suhu badan naik. Dan menambah burukkan keadaan, tiba je waktu berbuka, saya tak pernah fail minum ais. Dah masuk 20 hari Ramadhan, memang gigih lah meneguk bergeleng2 minuman berais. Akibatnya, macam biasa lah, bila dah bersuka ria huha huha dengan ice, makanya keperitan lah tekak yang amat sangat. Kan dah terseksa namanya. Berpuasa dengan tekak yang perit memeritkan, tapi tak boleh makan Strepsil. Sedihkan...hukhukhuk.

Memandangkan simptom2 demam sudah muncul, terus saja saya fobia tengok ice. haha. Berbuka tadi hanya minum teh 0 suam. Sangat heaven. Nyaman tekak-perit-ku. Nasib baik sahur tadi dah telan pil demam 2 biji. So, mampu lah bertahan sampai ke petang. Ayahanda saya memang dah collapse lah dari pagi. Sahur pun tak larat nak bangun. Nasib baik terawih tadi dah sihat sikit. Harapnya esok saya mampu berpuasa dengan jayanya. Bimbang juga demam melarat.Haiih, minta jauh lah. Time2 nak beribadat dengan jayanya, kesihatan pulak tergugat. Tapi tak apa lah, sakit kan penghapus dosa. Banyak sangat dosa saya ni agaknya..:(

Tapi yang ajaibnya, dalam2 penat letih nak demam, masih gagah saya menapak dengan kak Ros pergi beli gelas jag dan keturunannya. Hambik kau, beratus habis di Syarikat MENANG. Memang sesuai dengan nama, habis duit aku.haha:D. See, di akhir bulan, dengan gaji yang tak masuk-masuk lagi ni, dengan rakusnya berbelanja sampai beratus2. Raya punya pasal. Okey, lepas raya sila berjimat tahap dewa selama dua bulan..geggegegege! Tu belum masuk beberapa siri hutang kuih raya dan kerepek yang belum berbayar. Owhh, bila nak masuk gaji ni? Sangat tidak musabah dan munasarawak langsung. Ada ke saat2 orang sibuk nak ber-shopping raya, boleh pulak gaji lambat masuk. Tak pernah pun sebelum ni sampai 30 Hb gaji tak masuk lagi. Apakah dah mereng manusia yang handle bahagian ni? Tak ada otak kah? Yang bujang trang tang tang macam saya mungkin lah tak jadi masalah. Tapi yang dah beranak pinak mak-mak orang tu apa cerita? Banyak benda kena beres kan. Semua nak guna duit. Gila kejam duit tak masuk2 lagi. Kalu lambat masuk, tapi disertakan bonus 12 bulan gaji, lain lah cerita. MAu happy melompat2 semua sampai runtuh lantai office. Takut2 gaji statik macam tu juga. Huh. Sedikit emo di sini. haha. Biasa lah, bila bermadah pujangga pasal duit, kawan pun jadi musuh. Sesama saudara pun boleh berbunuh..uihh, Nauzubillah.



Owhh. Esok cuti. 31 Ogos 2010. Sempena Kemerdekaan Malaysia ke 53. Hidup Malaysia!!Proud to be MALAYSIAN! Selamat Hari Merdeka Malaysia..


1 comment:

Anonymous said...

ater kamu ni.cube bawok bersabor.

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati