tekan jangan tak tekan!

Saturday, September 4, 2010

Raya Dah Dekat????

28 Ramadhan 1431

Pejam celik pejam celik, lagi 2 hari nak beraya.Erkk, cepatnya..terlalu cepat masa berlalu. Saya terlalu sibuk. Sibuk menyiapkan assessment students yang belum complete lagi. Sibuk sampai tak sedar masa berlalu. Sedar2, Ramadhan dah begitu hampir ke penghujung. Owh, belum puas rasanya menikmati ibadah puasa, walaupun di penghujung Ramadhan ni, kondisi badan agak ketara letih dan dehidrat. Ibadah juga rasa masih serba kekurangan, walaupun cuba sedaya upaya mempertingkatkan segala amalan harian. Semoga semua ibadat yang kita jalani sepanjang bulan mulia ini di terima Allah Taala. Kesibukan ini juga membuatkan saya terlepas peluang nak buat kuih raya. Barang2 nak buat biskut bagai nak rak dibeli, sampai masa hampeh. Satu pun tak buat. Sudahnya kejung dalam beg plastik kat dapur. hahaha. Ikut kan perancangan, nak buat lah 2,3 jenis kuih yang mudah, senang dan cepat. Tapi secepat mana dan seringkas mana pun kuih2 raya tersebut, masih belum mampu menandingi kesibukan saya menanda assessment students yang membukit. muahaha. Kesilapan sendiri sebenarnya. Tak buat awal2. Kan dah kelam kabut saat2 akhir macam ni. Memandangkan minggu ni minggu terakhir kena key-in semua markah, harus lah saya struggle separuh mati menyiapkan semua benda ni. Sampaikan nak ber-FB pun kena curi2 masa. Nak ber-blog lagi lah tiada masa. Sempat jenguk gitu2 je. Tapi dalam sibuk2 tahap gaban ni, sempat tu luang masa ikut kak Ros menapak mengukur tanah ber-shopping baju raya. Caiissss!

hoh??Apakah? Cuba teka gambar di atas?
A. Sarang Tikus
B. Tempat Kucing Beranak
C. Meja Cik Mieyza
muahahaha..bukti kesibukan.

Dalam minggu terakhir ni juga ada dua majlis berbuka puasa diadakan di Kolej. Semalam dan hari ini. Anjuran department kami, School of Health & Science (SHS) dan Family Club. And guess what, makanan berbuka adalah menu yang sama untuk kedua2 hari; Nasi Minyak. haha. Dah lah tempah dari orang sama. Nasib baik nasi minyak itu sangat sedap. Kalu tak, mungkin esok lusa dah tak boleh tengok nasi minyak dah, sebab muak..:D. Minggu terakhir sebelum cuti ni juga banyak perkara dah berjaya diselesaikan. Alhamdulillah. Silibus sempat habis, kuiz dan amali pun sempat dibereskan, walaupun terpaksa mengganti beberapa kelas. Tips2 untuk exam final pun dah di beri kepada semua. Cuma faham2 lah students ni, minggu terakhir ni dah ramai cabut balik kampung. Ramai yang ponteng kelas. Haiih, tak faham betul budak2 zaman sekarang. Sanggup korban pelajaran sebab nak balik kampung. Pada hal dah tiap2 minggu balik. Sepatutnya masa ni lah ambil peluang tanya soalan ke, nak bersoal jawap ke..Ni tidak, dalam kepala otak cuma nak balik je. Dah lah seminggu lepas raya terus exam. Comfirmlah buku2 letak ke tepi masa raya nanti. Habis tu apa lah nak di jawap masa exam nanti. huh, budak2 yang nak exam, lecturer pulak yang bimbang bagai nak rak. Susahkan nak jaga budak2 zaman sekarang. Lebih 'pandai' dari cikgu. Saya doa banyak2 agar anak2 saya nanti tiada yang berperangai macam ni. Kalau ada juga, memang nak kena pulas telinga sampai merah.haha. Nasib baik lah ada juga yang tunjukkan kesungguhan nak belajar. Sejuk hati tengok students yang macam ni. :)


Ermm, dah dekat nak raya ni, persiapan makin rancak. Kalau ke Bandar Terengganu sekarang, sebijik macam KL. Jalan Jam terlampau2. Hah, kalau nak tahu, kat Terengganu nan permai ni, setahun sekali je boleh merasa hidup macam kat KL. Time2 nak raya macam ni lah, sebab semua keluar nak buat persiapan raya. Parking tak payah cerita lah. Macam mencari jarum dalam rumput. Eceh..gila hiperbola ayat. Nak menggambarkan betapa susahnya mencari parking di saat2 ini. Faham2 lah parking kat bandar Kuala Terengganu ni. Payah yang amat. huh. Sangat tertekan kalau terpaksa meredah jam ni. Di kala itu sangat bersyukur sebab dapat kerja di Terengganu tercinta. Buatnya kerja kat KL, harus lah saya melalui tekanan berjam2 dalam Jam macam ni setiap hari. arkkhh..Tak sanggup mak, nyah..!


Harapnya saya mampu bereskan semua kerja sebelum bercuti raya ni. Esok mesti beres. Supaya dapat beraya sakan dengan hati yang gumbira.hehe.


p/s: Good news, baru tahu tadi. KEy-in coursework students last boleh buat sabtu lepas cuti raya.Hoyya!!!

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati