tekan jangan tak tekan!

Friday, October 29, 2010

Fake Identity?

Beberapa hari yang lalu, rakan sepejabat yang agak tegar juga ber-blog a.k.a Mentor blog saya, Kak Chik buat satu entri pasal seorang blogger. First time dengar nama dia, dan saya tak pasti sama ada dia ni blogger yang tersohor mohor atau tidak. Kalu betul terkenal pun, memang saya ni tak pernah amik tahu sebab memang saya tak tahu. hehehe. Berdasarkan kekaguman kak chik terhadap perempuan ini, saya pun jenguk lah blog beliau. My first impression, Wahh kagumnya..Siapa tak kagum, siapa tak terkesima dengan kata2 puitis dan seni penulisan melayu tahap tinggi yang beliau rakamkan dalam setiap entri. Setiap inci perit luka suka tawa tangis beliau terjemahkan dalam blog tersebut. Lagi bertambah kagum, beliau ini merupakan anak kacukan melayu-omputih, warga Australia, yang juga merupakan cancer survival, juga bergelar hajah pada usia 19, berbakat besar dalam seni lukisan, pandai bermain gitar dan sangat arif bab agama. Kagum tak?? Kagum kan. Dan rupa2nya beliau ini sangat ramai peminat yang begitu terbuai2 dengan kata2 indah tersebut. Plus, gadis ini sangat cantik, berdasarkan gambar pada blognya. Semua tampak sempurna. Biarpun setiap entrinya sarat dengan duka dan melankolik, namun olahan cerita sangat menarik untuk di baca. Saya sempat follow beberapa hari blog beliau, sampai lah semalam last entry yang saya sempat baca adalah mengenai jawapan beliau terhadap beberapa persoalan yang saya tak pasti mengenai apa. Yang pasti, beliau menjawap tentang satu konspirasi dan tuduhan2 yang terlempar ke mukanya siap bersumpah guna nama Allah. Bagi saya, biasa lah tu, blogger popular pasti ada yang cemburu. then, lepas tu dah tak boleh masuk blog gadis ini, dah di-private. Owhh, teruk sangatkah? tak apa lah, saya tak ambil hal pun.

RUPA2NYA sesuatu sedang terbongkar. Tengah hari tadi sedang saya ber-blog walking, tak sengaja terterjah satu entri seorang blogger yang mungkin popular juga ( again, saya tak pasti) mengenai konspirasi yang dijawap oleh gadis tersebut. Sungguh benda ini betul atau tidak, tuhan saja yang tahu. Rupanya FIDA AISHAH adalah fake. Masa tu tiba2 saya ternganga. Biar betul? baru je beberapa hari duk baca blog beliau. Blogger terbabit siap bagi bukti. Rupa2nya semua gambar yang dia dakwa sebagai dirinya adalah tipu. Semua gambar diambil dari internet,website dari artis Korea mungkin, siap edit dan mengaku gambar dia. Dan petikan gitar yang di dakwa hasil 'tangan' nya juga fake. Cerita2nya juga juga di katakan tak betul dan hanya rekaan semata2. WTFun. Entah lah. Masa baca cerita2 beliau, pernah juga terlintas betul ke beliau ini. Macam sangat hebat dan begitu perfect. Tapi bila tengok bukti2 yang di tunjukkan, tak tahu nak react macam mana. Nak gelak pun ada. Malu pun ada. Malu ada manusia macam tu. Dan rupanya pembongkaran ini sangat hangat di perkatakan oleh blogger2 yang tahu kisah sebenar. Teori yang di buat, semua rekaan dan ciptaan ini di buat semata2 untuk menarik perhatian semua, sekali gus menaikkan rating blog, dan meraih RM yang banyak hasil pengiklanan. Kalau lah benar penipuan itu, memang benar2 satu penipuan, bayangkan betapa gadis ini menipu berapa ramai dah peminat2 dia, nak2 yang bantu dia mendapat hasil pengiklanan. Yang lagi menarik, ada yang mendakwa gadis ini sebenarnya seorang LELAKI. hahaha. Macam kelakar, tapi mungkin juga sebab boyfriend beliau yang juga blogger yang boleh tahan otai dalam dunia blog tiba2 mendiamkan diri dan blog dah di-'under contruction'. Kebenaran? Hanya Allah yang tahu. 

Realitinya, dunia maya memang tak dapat di jangka. kisah Fake Identity dan Slip personality ni memang dah terlalu banyak berlaku. Mengapa ye perlu menyamar menjadi orang lain. Tidak mendedahkan diri di alam maya mungkin boleh di terima, dan rasanya satu tindakan yang bagus. Tapi bila dah menyamar jadi orang lain, siap reka cerita segala, semata2 nak RM, sangat lah tak patut. Haiih, macam2 hal. Apa pun, jadi lah diri sendiri. Tak guna menipu. Dah terbongkar macam ni, siapa yang malu?? Tapi mungkin juga si polan ini ada sebab tersendiri. Ada masalah sendiri yang kita tak tahu. Entah lah..

Kepada sesiapa yang rasa berminat nak tahu, sila lah google cari FIDA AISHAH. Blog dia adifstory.blogspot.com. Tapi dah di-private. Dia ada invite sesiapa yang masih nak baca blog dia kat facebook. Silalah tinggalkan email anda di situ, kalu rasa ingin mengenali gadis itu dengan lebih dekat. Percayalah, anda pasti KAGUM!

1 comment:

Anonymous said...

kompius tahap dewa sekarang.dah terjah blog tubelawak tu.kat situ bermula konspirasinya.tapi cuba terjah blog ariffshah(bf die)ada sesuatu di sana.yang pasti gambar memang pelesu semata-mata.godek-godeklah kalo rajin

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati