tekan jangan tak tekan!

Saturday, October 30, 2010

Siri Novel Bagaikan Puteri/

Anda suka novel? Peminat novel? Saya? Sangat lah tidak. hehe. Pernah dulu zaman sekolah rendah tersuka lah juga baca novel, lebih2 lagi karya Ahadiat Akasyah. Masa tu buku2 beliau kan tengah meletop, mantop gitu. Sebut je, Lagenda Budak Setan, Matilda, apa lagi, lupa sudah. hehe. Sekolah rendah lagi saya dah khatam novel2 segala ni. Semua mak saudara yang punya, saya tumpang baca je. Tapi masuk sekolah menengah, bab2 baca novel ni saya slow2 tinggal. Masa tu memang dunia saya hanya buku sekolah. Novel dah tolak tepi. Lagi pun masa tu saya rasa novel dah tak best. Semua cinta cintun yang entah apa2, dengan dunia korporat keparat, nama watak yang cam canggih manggih. So, terus tak minat dah. Bosan sangat pun, saya baca lah juga, tapi kebanyakkannya saya baca intro, tengah2 dan ending. Dah habis satu novel, tak sampai 30 minit pun. Muahahahaha.

Sampai lah masa saya belajar IPT, tergila lah saya pada satu siri novel ni. Masa tu tahun akhir, housemate saya sangat suka novel. And mostly English novel la. Terjoin lah sama baca. Best rupanya novel english ni. Dalam banyak2 novel english dia, ada satu novel melayu yang mula2 saya buat donno je. ecehh, gila berlagak engkau. Satu hari tu, saya terbosan yang melampau, saya ambik la novel ni. Tajuk, BAGAIKAN PUTERI, karya Ramlee Awang Murshid. belek2. Nak baca cam malas. Tapi baca jugalah. Lepas sehelai demi sehelai, akhirnya sampai ke muka surat terakhir. OMG, sangat sangat sangat menarik novel ni..! Best gile you. Muahahaha. Sejak itu sangat lah saya jatuh cinta sama hero novel ni, yang menjadi tonggak utama novel, Laksamana Sunan a.k.a Saifuddin.Walaupun masih berkisar tentang cinta, tapi olahan memang superb! Cinta pada Allah dan Rasul tetap di junjung. Nak berdakwah pun sesuai sebab islamik habis. Dan ada juga unsur2 'Back to the Future' gitu. Pendek kata, kalu baca tu memang melekat. Novel ini berjaya buat saya setia membaca sampai habis. Gila terawang2 baca novel ni. Menyesal tak baca awal2. haha:D. Rupa2nya, buku ni dah lama terbit, dah ada trilogi pun. Betapa ketinggalannya saya masa tu. Tak berakhir di situ saja, bila dah balik Terengganu, sekitar Mac 2009 ada Pesta Buku. Ni wajib lah pergi, teruja sungguh kalau ada Pesta Buku. Tengok2 ada semua siri trilogi tersebut. Harus lah daku excited overdose, terus beli tiga2 novel ni, Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, dan Hijab Sang Pencinta. Puas hati. hehe.


Hari ni pula, lepas pulang dari kenduri rumah Kak Ros, terus ke Pesta Novel di TTC. Dah hari terakhir rupanya, tak perasan langsung. Semangat lah kami (me, ziana, iwani, ita dan saibah) nak berpesta juga. Rupa2nya sangat lah hampeh. Pesta apakah seciput cam gini. hehe. Jahatnya daku. Tak apa lah, dah sampai, jalan je lah. Tengok2, belek2, akhirnya terjumpa satu buku.....Kesinambungan trilogi Bagaikan Puteri, CINTA SUFI. Walla, mesti beli! Dan akhirnya memang ku beli. hehehe. Sudah rindu sama itu Laksamana Sunan yang perkasa. SANGAT SUKA!!


Lepas sudah rindu pada itu laksamana Sunan. Kalau dalam Bagaikan Puteri ada Haryani, Cinta Sang Ratu ada Ratu Ratna, Hijab Sang Pencinta jumpa balik Haryani, Cinta Sufi pula ada Catalina dan Luna. Menarik kan. Yang paling saya kagum, macam mana penulis begitu teliti mengaitkan kesemua siri ni. Jalinan cerita yang sangat cantik. Senang cakap, kalau baca salah satu je novel ni, memang pening dan tak faham, lost sebab banyak 'flash back'. Nak tak nak memang kena baca semua, baru complete dan faham jalinan watak2 novel ni. Bagus betul startegi penulis ni mengikat pembaca. Hebatkan. Agak2 lepas ni ada lagi tak sambungan Bagaikan Puteri ni. Kalau ada, ada harapan tak wanita yang di sayangi Sunan bernama MIEYZA? Muahahahahahaha. Jom gelak kuat2 sama budak ferasan!!

'Sebagai Manusia, Aku Sayang Padamu - Laksamana Sunan'

No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati