tekan jangan tak tekan!

Monday, September 13, 2010

Eid Mubarak: Episode 2

2 Syawal 1431. 11 September 2010. Hari Raya Kedua
Ok, dah masuk raya kedua. Episod kedua ni pasal rumah terbuka. Macam biasa, sudah menjadi tradisi setiap tahun, raya kedua merupakan hari Rumah Terbuka di rumah saya. So, hari ni bonda saya masak banyak, macam buat kenduri. Juga seperti yang di ceritakan pada entri sebelum ni, Menu setiap tahun tak pernah berubah. Lontong dan soto. Dan biasanya ada rendang daging, tapi tahun ni macam sibuk sangat. Tak sempat nak berendang. Dua hidangan wajib ni memang menjadi kegemaran mak2 saudara dan sepupu sepapat saya yang memang ternanti2 hidangan ni. Dari hari pertama lagi duk tunggu dah kat rumah Mak Long nak makan lontong dan soto. Mak long tu, mak saya lah. Pagi raya kedua tu dah sampai bertandang ke rumah sebab nak makan. Makan pula sampai 2,3 kali bertambah. haha. Tapi rumah terbuka kami hanya dalam skala kecil saja. Berpadanan dengan bajet lah. Tak macam rumah terbuka orang lain yang mewah dengan makanan berbagai jenis, rumah saya hanya ada dua menu ni saja, di tambah dengan beberapa hidangan lain sebagai pencuci mulut. Nanti tahun2 depan ada bajet lebih kami tambah lagi. hehe:D

Malam raya pertama tu memang kami adik beradik sibuk tolong mak kat dapur. Nasib baik ada 2 dapur. Satu saya conquer untuk buat soto. Satu lagi mak saya conquer buat lontong. Sangat penat okey. Nak2 masa buat bergedil. Sampai lenguh tangan nak bentukkan sang bergedil tu jadi kecik2 comel. Lepas tu pagi2 lagi kena bangun awal nak goreng pulak. Siap2 kan meja lagi. Buat koktel lagi.
Alhamdulillah, makanan cukup. ada yang bertambah sampai 3 kali. Tetamu juga tak putus2 datang, sampai malam pun ada lagi. Sampaikan satu masa tu, ada yang tak ada tempat duduk sebab ramai sangat. Maklum lah, rumah kecik dan tak berapa nak luas. Mohon ampun di atas segala kekurangan,kami dah cuba yang terbaik untuk membuatkan anda semua selesa.

Jutaan terima kasih kepada kawan2 yang sudi datang. Yang tak dapat hadir tak apa lah, mungkin jalan jam. Faham2 saja lah Terengganu ni time2 raya, silap2 hari bulan beraya atas jalan lah jawapnya. Cuba lagi tahun depan. haha.





No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati