tekan jangan tak tekan!

Monday, September 13, 2010

Eid Mubarak: Episode 3 (Last Episode)

3 Syawal 1431. 12 September 2010. Hari Raya Ketiga

Hari berjalan raya sedunia. Memang betul2 berjalan raya dalam erti kata sebenar. Sebabnya?? Sebab betul2 beraya berjalan berkereta dari satu rumah ke satu rumah, hampir ke 12 buah rumah. Haha:D. Hebatkan. A very long journey. & also a very tired yet excited journey too.:)

Rakan2 sekongkol dalam program jalan2 ni adalah Kak Dira, Ziana dan Mohd. Perjalanan bermula dari rumah saya pada jam 12 tengahari. Dah lewat sebenarnya, salahkan Kak Dira.haha. Sempat makan nasi lemak dulu kat sini. Iye lah, Kak Dira dan Ziana belum beraya di rumah saya, harus lah makan minum di sini dulu. Lepas tu tunggu Mohd Fauzi pulak makan. Kan dah menambahkan kelewatan di situ. hisshh.

Next, kami ke rumah kawan2 Kak Dira dan Ziana. Staff lama PTPL sebenarnya. Tapi tak sempat bersama saya sebab mereka dah resigned dulu. Tapi still kenallah sebab selalu jumpa juga sebelum ni. Lepas tu ke beberapa rumah terbuka. Wahh, sangat ramai manusia, sampai bersesak2. Memandangkan dah makan kat rumah saya, dan dah meneguk air 2,3 gelas, perut mula full dan berkocak dengan air. Jadinya, rumah2 terbuka yang penuh dengan hidangan lazat hanya kami pandang sepi. Bukan menyombong dan tak sudi, tapi perut pada waktu itu betul2 dah tak boleh terima makanan. Pada hal baru berjalan ke 2,3 rumah.

Tapi perjalanan agak mencabar juga sebenarnya. Cuaca sangat panas. Terlampau panas sebenarnya. Dengan jalan raya yang sesak dengan kenderaan. haiih, mencabar sungguh! Tapi nak beraya punya pasal, redah juga kami dengan kebijaksanaan Kak Dira mencilok2, di bantu oleh sokongan moral dari Mohd Fauzi. huh, kecut perut si penumpang2 ni.haha:D. Dah lah nak berjalan ke rumah orang gamble2 je. Dah hampir sampai baru call bagitau nak datang. gegegegge. Teruk betulkan. Itu pun kalau ikut perancangan mahu berjalan raya sampai ke Kuala Berang. Nasib baik call awal2 tuan rumah yang tak ada kat rumah itu. Kalau tak bayangkan terpaksa meredah jam yang teruk tapi bila sampai tak ada orang. Boleh mencetuskan amuk di situ. hahaha:D

Tapi yang teruknya, kami hampir2 terbabas solat zohor. Sibuk beraya, ditambah dengan jam yang teruk,dengan muka bermekap lagi, hampir2 tak sempat bersolat. Nasib baik sampai ke Giant tepat pada masanya. Buang2 mekap, terus wuduk dan solat. Beberapa minit lepas tu, terus masuk waktu Asar. Ya Allah, ampun kan hamba2 MU yang tak sedar diri ni. Lepas solat Asar, perjalanan di teruskan lagi ke beberapa buah rumah. Bersemangat betulkan kami. hehe. Satu yang istimewa pada hari raya, betapa kita tak segan nak berjalan2 kat rumah orang. Macam kami, dari satu rumah ke satu rumah tanpa rasa malu dan segan terus saja beraya. Dan tuan rumah memang dengan terbuka menerima tetamu. Cuba buat kat bulan lain, ada yang sanggup buat, mengukur jalan singgah ke rumah orang bertandang tanpa sebab?

Dan setiap rumah yang kami singgah sebenarnya kami plan nak bergambar, sebagai bukti perjalanan tu. ecehh. Tapi sebab dah penat dan tak larat, adalah dalam 5 buah rumah je sempat berposing. Yang lain macam dah tak kuasa nak bergambar2 ni. hehe:D. Ye lah, tadi punya lah menyombong orang ajak makan tak nak. Dah menghala ke petang, perut mula berdondang sayang minta di isi makanan berat. Dari tengahari sampai petang asyik minum dan makan biskut. Kembung perut duk teguk air bergelas2. haiiih. Disebabkan dah tak larat dan lapar sangat, dan cari kedai makan pun yak ada yang buka, kami pun ke McD je. Makan burger. Alhamdulillah. Kenyang akhirnya. Dan perjalan kami berakhir di situ, pada pukul 8 malam. Penat teramat sangat mula terasa. Bayanglah, dari pukul 12 tengahari sampai ke 8 malam. Memang dah terbayang katil je rasa. haha.

Apa pun sangat berbaloi perjalanan kami. Biar pun penat, biar pun tak larat,biar pun berdepan pelbagai karenah, kami tetap beraya dengan happy!hehehe. Ok,ini entri last lah pasal raya. Lepas ni malas dah nak cerita pasal raya. Cukup lah sampai raya ke3. Even lepas ni banyak lagi Rumah Terbuka yang bakal di kunjungi, cukup lah cerita pasal raya. Karang ada yang muntah hijau baca cerita raya ni.kihkihkih!


photo gedik kami..huhuhu


No comments:

© The Colorfull of Mieyza's Life | Template By Blog Bingkisan Hati